Leer en
familia – Gema Paniagua
Idees Claus
- - En el
desenvolupament de la lectura és fonamental el paper de la família
- - No
solament són importants els llibres. És fonamental que les criatures vegin la
funció del llenguatge escrit en moltes situacions quotidianes: llista d’anar a
comprar, la nota que deixem a la mama per dir-li que som al parc, el correu que
ens escriu la tieta….
- - Observar
les reaccions dels nostres fills i filles per saber què és el que més li crida
l’atenció i per tant, motivació per estar atents o bé fer-ho.
Breu resum
En aquesta lectura l’autora ens parla de com
acompanyar els infants en la descoberta de la màgia que proporcionen les
paraules i en definitiva, el llegir. A més a més, ofereixen claus i recursos
per a que la lectura a casa comenci i acabi sent plaent i serveixi per
aprendre.
En primer lloc ens diu que en el desenvolupament de la lectura, és
essencial el paper de les famílies. Perquè l’emoció i motivació que
indirectament li proporciona l’adult fa que l’infant s’interessi pel tema
(llegir...). Així doncs, per tal de facilitar aquesta lectura en famílies,
l’autora ens parla d’un què, un com, un quan, un qui i finalment, estratègies
pels nens que no els hi agrada.
El primer punt, què, ens parla de que el primer que ens ve al cap són els
contes, comencem a mostrar imatges als bebès i després llegim històries amb els
més grans. No obstant, hem de saber que és el que li apassiona al nostre fill o
filla per tal de que es motivi en l’acte de llegir. A més a més, no només amb
els llibres s’aprèn, si no també amb moltes situacions quotidianes, com ara, la
llista de la compra. Perquè li troben sentit i tenen les ganes de poder
desxifrar-ho. En segon lloc, el com, hem de saber què és el que més li
apassiona al nostre fill o filla per tal de dedicar-hi més temps en aquell
llibre o pàgina per tal de que el llegir sigui significant i plaent. En tercer
lloc, el quan, és molt recomanable llegir abans d’anar a dormir, si aquesta
activitat es fa de manera tranquil·la i relaxada. No obstant, qualsevol moment
del dia es idoni per dedicar un temps a la lectura. En quart lloc, el qui,
normalment són els pares, l’infant ha de veure interès per part dels dos.
Tanmateix, hi ha altres lectors com avis i àvies, germanes, tiets, cosins...
que els hi encanta compartir amb els petits aquestes estones. I per últim, les
estratègies, ens diu que si al nostre fill, posem per cas, no li agrada llegir
el que li oferim, busquem alternatives fixant-nos en què és el que més li
agrada, per exemple, els cotxes, doncs busquem lectures relaciones amb els
cotxes o bé no s’està quiet/a, ens diu de fer gestos o moviments, emfatitzacions,
per tal de ressaltar i cridar l’atenció de l’infant.
En conclusió, la lectura en família ha de ser en un clima de tranquil·litat
perquè així el nen o la nena es pot emocionar i motivar davant d’allò que li
ofereix el pare o la mare. I a més a més, els permet endinsar-se conjuntament
en la màgia de les paraules.
Preguntes a l’autora
- Com ajudem als pares a introduir la lectura?
- Si els pares ens diuen que no troben moment per llegir amb el seu fill o filla que podem fer/recomanar?
-
- Reflexió personal
Aquesta lectura m’ha fet reflexionar de com
nosaltres introduïm la lectura en els nens i nenes, ja que normalment els hi
diem on han de mirar, què han de fer, com i quan. I no ha de ser així, si no
que l’infant ja té el seu interès per llegir o per començar a llegir, es fixa
en allò que li crida l’atenció i en allò que li veu un sentit i una utilitat
com deia la lectura, per exemple, la llista de la compra.
Trobo molt important que l’infant se senti protagonista en aquest moment i
que vegi que l’adult el recolza i l’ajuda. I que a més a més, al pare i a la
mare els hi agrada passar aquest temps amb ell o ella i gaudeixen conjuntament.
Penso, que molt sovint la lectura es veu com una obligació i per tant, com a
obligació. Ha de llegir perquè si no a la classe anirà endarrerit, perquè tots
els seus companys saben... Així doncs, penso que és molt important veure quin
significat li donem nosaltres com a adult per saber que és el que li estem
transmeten al nostre fill/a o alumne.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada