dimecres, 5 d’abril del 2017

Leer en familia – Gema Paniagua

Leer en familia – Gema Paniagua


Idees Claus

-          - En el desenvolupament de la lectura és fonamental el paper de la família
-         - No solament són importants els llibres. És fonamental que les criatures vegin la funció del llenguatge escrit en moltes situacions quotidianes: llista d’anar a comprar, la nota que deixem a la mama per dir-li que som al parc, el correu que ens escriu la tieta….
-        -  Observar les reaccions dels nostres fills i filles per saber què és el que més li crida l’atenció i per tant, motivació per estar atents o bé fer-ho.

Breu resum

En aquesta lectura l’autora ens parla de com acompanyar els infants en la descoberta de la màgia que proporcionen les paraules i en definitiva, el llegir. A més a més, ofereixen claus i recursos per a que la lectura a casa comenci i acabi sent plaent i serveixi per aprendre.
En primer lloc ens diu que en el desenvolupament de la lectura, és essencial el paper de les famílies. Perquè l’emoció i motivació que indirectament li proporciona l’adult fa que l’infant s’interessi pel tema (llegir...). Així doncs, per tal de facilitar aquesta lectura en famílies, l’autora ens parla d’un què, un com, un quan, un qui i finalment, estratègies pels nens que no els hi agrada.
Resultat d'imatges de llegir en familiaEl primer punt, què, ens parla de que el primer que ens ve al cap són els contes, comencem a mostrar imatges als bebès i després llegim històries amb els més grans. No obstant, hem de saber que és el que li apassiona al nostre fill o filla per tal de que es motivi en l’acte de llegir. A més a més, no només amb els llibres s’aprèn, si no també amb moltes situacions quotidianes, com ara, la llista de la compra. Perquè li troben sentit i tenen les ganes de poder desxifrar-ho. En segon lloc, el com, hem de saber què és el que més li apassiona al nostre fill o filla per tal de dedicar-hi més temps en aquell llibre o pàgina per tal de que el llegir sigui significant i plaent. En tercer lloc, el quan, és molt recomanable llegir abans d’anar a dormir, si aquesta activitat es fa de manera tranquil·la i relaxada. No obstant, qualsevol moment del dia es idoni per dedicar un temps a la lectura. En quart lloc, el qui, normalment són els pares, l’infant ha de veure interès per part dels dos. Tanmateix, hi ha altres lectors com avis i àvies, germanes, tiets, cosins... que els hi encanta compartir amb els petits aquestes estones. I per últim, les estratègies, ens diu que si al nostre fill, posem per cas, no li agrada llegir el que li oferim, busquem alternatives fixant-nos en què és el que més li agrada, per exemple, els cotxes, doncs busquem lectures relaciones amb els cotxes o bé no s’està quiet/a, ens diu de fer gestos o moviments, emfatitzacions, per tal de ressaltar i cridar l’atenció de l’infant.
En conclusió, la lectura en família ha de ser en un clima de tranquil·litat perquè així el nen o la nena es pot emocionar i motivar davant d’allò que li ofereix el pare o la mare. I a més a més, els permet endinsar-se conjuntament en la màgia de les paraules.

Preguntes a l’autora

- Com ajudem als pares a introduir la lectura?
- Si els pares ens diuen que no troben moment per llegir amb el seu fill o filla que podem fer/recomanar? 
-   

-         Reflexió personal

Aquesta lectura m’ha fet reflexionar de com nosaltres introduïm la lectura en els nens i nenes, ja que normalment els hi diem on han de mirar, què han de fer, com i quan. I no ha de ser així, si no que l’infant ja té el seu interès per llegir o per començar a llegir, es fixa en allò que li crida l’atenció i en allò que li veu un sentit i una utilitat com deia la lectura, per exemple, la llista de la compra.

Trobo molt important que l’infant se senti protagonista en aquest moment i que vegi que l’adult el recolza i l’ajuda. I que a més a més, al pare i a la mare els hi agrada passar aquest temps amb ell o ella i gaudeixen conjuntament. Penso, que molt sovint la lectura es veu com una obligació i per tant, com a obligació. Ha de llegir perquè si no a la classe anirà endarrerit, perquè tots els seus companys saben... Així doncs, penso que és molt important veure quin significat li donem nosaltres com a adult per saber que és el que li estem transmeten al nostre fill/a o alumne. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada