dilluns, 3 d’abril del 2017

Les interaccions són la clau per aprendre a llegir

Marta Soler.


Idees

-  El fet que les famílies llegeixin amb els infants potencia lescriptura i la lectura   



    - Els infants necessiten interaccions per construir linterès per la lectura i aprendre a descodificar els codis i a donar sentit als símbols escrits.
-      - L'aprenentatge de la lectura no s'ha de fomentar només a l'escola, la família, per exemple, també té un paper molt important.


      - Els infants haurien de poder manipular i experimentar amb les lletres, els sons i les paraules escrites des de ben petits. És important introduir la lectura en edats primerenques. 

Síntesi 

    Aquesta lectura és una entrevista dirigida a Marta Soler, doctorada a Harvard i professora de la Universitat de Barcelona. Larticle està fet per Cristina Elorza i Francisco Luna i va ser publicat a la revista Guix Infantil al juliol del 2013. Lentrevista se centra a demostrar que els infants són capaços daprendre, conèixer i realitzar mecanismes per saber llegir i escriure.

      En aquest article, Marta Soler defensa la importància de les interaccions (de la mateixa manera que Vigotsky) durant el procés daprenentatge de la lectura i lescriptura posant èmfasi en la implicació de les famílies. Considera que les interaccions són un dels aspectes claus perquè les criatures esdevinguin lectores. Per tant, l’aprenentatge lector no és un procés individual, sinó que mostra aspectes individuals i d’altres que s’han d’aprendre de forma col·lectiva, a través de la interacció.
     Marta Soler considera, també, com aspectes claus per aprendre a llegir la formació i la interacció amb les famílies. Quan fem referència a la interacció familiar és important esmentar que els infants procedents de famílies lectores solen demanar per llegir molt abans que els infants que procedeixen de famílies on la lectura es mostra absent. Segons l’especialista una persona lectora és aquella a la qual li agrada llegir, però que, a més és capaç de parlar i compartir coneixements sobre el que està llegint.
      A més, la Marta Soler especifica que hi ha molts centres que organitzen espais de lectura per a les famílies i els infants com, per exemple, biblioteques tutoritzades o clubs de mares i  pares que donen suport acadèmic i també diu que aquestes propostes són molt beneficioses tant per a les famílies no lectores, ja que les ajuda a potenciar aquest hàbit com per a les famílies lectores per a enriquir-lo. El projecte del qual més parla la Marta Soler és el projecte INCLUD-ED que intenta identificar estratègies pedagògiques per a l’èxit en l’educació i la inclusió i promou la cohesió social.

     La nostra lectura ens explicava que els infants menors de 6 anys també tenen la capacitat d’adquirir el llenguatge, i si el seu context fos ric en la lecto-escriptura milloraria la seva predisposició a aquest aprenentatge. D’altra banda hi ha molts autors amb una opinió diferent: els nens han d’aprendre a llegir quan tinguin la motivació per aquest aprenentatge. 
Per tant, no hi ha una clara opinió sobre si s’ha de potenciar un entorn lector des de petits o no i com a docents, cadascú fa el que creu convenient o el que es consensua en cada escola. Tot i això, en els primers anys de vida dels infants és la família la que fa que l’infant se situï en un entorn lector o en un no lector, i, per tant, si potencien l’aprenentatge del llenguatge des que són nadons o no.

Reflexió 

 Quan vaig començar a llegir em vaig sorprendre molt quan, en la entrevista, la Marta Soler esmenta que els nens menors de 6 anys també poden aprendre a llegir, i amb la interacció amb les famílies s'aconsegueix que en edats molt primerenques també puguin començar a tenir atracció per la lecto-escriptura. Tinc un cas personal d'un nen justament de 6 anys que jo li feia repàs perquè no sabia llegir mentre que els seus companys ja ho veien en lletra de pal i lligada. Quan la mare em va esmentar la situació la primera pregunta que li vaig fer va ser si creia que el seu fill estava preparat per llegir i si tenia ganes de fer les classes de reforç amb mi per intentar avançar en aquest aprenentatge. A més, li vaig comentar que un nen ha de manifestar el voler aprendre a llegir i hauria de ser a primer que comencessin a ensenyar a llegir. 
Per tant, un cop llegit aquest article m'adono que el que jo abans havia estudiat sobre respectar el temps i l'espai dels infants perquè cada nen i nena va al seu ritme i necessita sentir la necessitat per aprendre, em trenca tots els meus esquemes. Em fa reflexionar fins a quin punt és bo que en les escoles comencin a llegir molt abans dels 6 anys i quan no és bo forçar a aquest aprenentatge. El que si estic d'acord amb la lectura és que si veu als seus pares en l'hàbit de llegir, el nen sentirà més curiositat que si no hi ha aquesta potencialització externa del context que envolta a l'infant.

Preguntes 



-       -  Els serveis per a famílies que s’esmenten a l’article estan presents en totes les escoles espanyoles? S’ofereixen de forma gratuïta?
-       -   Si ens trobéssim amb el cas d’una família analfabeta, quin recurs els hi oferiríem?
 










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada