Tres idees clau:
-
Llegir i escriure són dues competències necessàries per construir i ampliar
el coneixement que tenim del món i per accedir al patrimoni cultural compartit.
-
Aprenem mitjançant la interacció i el suport de persones més capaces
-
Durant el procés d’adquisició de l’escriptura i la lectura també oferim
valors educatius que hem de tenir en compte
Resum global:
Tant llegir i com
escriure són dues competències necessàries que serveixen per construir i
ampliar el coneixement que tenim del món i per accedir al patrimoni cultural
compartit.
Cal destacar que els
nens i les nenes aprenen mitjançant la interacció constant d’un objecte
intel·ligent o bé a través del suport de l’adult o persona més capaç. Així
doncs, com a educadors, hem d’intentar proporcionar zones d’aprenentatge per
tal que els infants hi trobin un interès per així esdevenir un aprenentatge
significatiu i funcional.
No hem d’entendre
l’aprenentatge de forma lineal i rígida, sinó que hem de conèixer bé en quin
nivell es troba l’infant per proposar-li unes aventures d’aprenentatge o unes
altres, mai deixant de donar-li suport. Sovint, quan ens qüestionem pel que fem
a les aules d’infantil a l’hora d’aplicar aquestes dues competències ens
preguntem per quins materials utilitzem en una pràctica docent. Però la
pregunta important que ens hem de fer és: quins valors educatius promovem quan
ensenyem a llegir i escriure?
Per acabar, destacar que
no hi hauria d’haver pressa perquè les criatures aprenguessin a llegir i
escriure a educació infantil, el que hi hauria d’haver és un gran interès per
aconseguir que aprenguessin a donar-li sentit.
Preguntes per a l’autor:
-
Com es desperta la curiositat d’un infant en llegir o escriure?
-
Quins mètodes facilitaries als docents per iniciar el treball de la lectura
o escriptura a l’aula d’infantil
Comentari personal:
Gràcies al seminari li
he pogut donar sentit a la lectura. En primer lloc ha vingut en Xavier i ens ha
plantejat la mateixa pregunta que es fa el text: es neix lector o se’n fa? A
partir d’aquí hem pogut reflexionar i veure que és molt important la forma en
què nosaltres ensenyem i els valors que transmetem a l’hora de fer-ho. Així
doncs, els nens depenent de la manera que se’ls ensenyi aprendran unes coses o
unes altres.
Un punt molt important
del que també hem parlat ha estat sobre el context en què es troba l’infant. És
a dir, si per exemple ja des de casa se l’ha estimulat a parlar, l’infant es
trobarà en un moment molt diferent de si no s’ha fet. Per tant, aquest context
influeix en els aprenentatges que un hagi adquirit.
També hem parlat sobre
els conceptes “nature” i “nuture”, ja que van estretament lligats amb la
lectura. “Nature” fa referència a aquells aspectes innats i, per tant, es
podria relacionar amb el fet de néixer lector. En canvi “nuture” és tot allò
que s’ha anat adquirint i podria tenir a veure amb el fet de fer-se lector.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada