dimarts, 4 d’abril del 2017

LECTURA 5 – Nascuts per llegir... Es neix lector o se’n fa?

Tres idees clau:
-       Llegir i escriure són dues competències necessàries per construir i ampliar el coneixement que tenim del món i per accedir al patrimoni cultural compartit.
-       Aprenem mitjançant la interacció i el suport de persones més capaces
-       Durant el procés d’adquisició de l’escriptura i la lectura també oferim valors educatius que hem de tenir en compte

Resum global:
Tant llegir i com escriure són dues competències necessàries que serveixen per construir i ampliar el coneixement que tenim del món i per accedir al patrimoni cultural compartit.
Cal destacar que els nens i les nenes aprenen mitjançant la interacció constant d’un objecte intel·ligent o bé a través del suport de l’adult o persona més capaç. Així doncs, com a educadors, hem d’intentar proporcionar zones d’aprenentatge per tal que els infants hi trobin un interès per així esdevenir un aprenentatge significatiu i funcional.
No hem d’entendre l’aprenentatge de forma lineal i rígida, sinó que hem de conèixer bé en quin nivell es troba l’infant per proposar-li unes aventures d’aprenentatge o unes altres, mai deixant de donar-li suport. Sovint, quan ens qüestionem pel que fem a les aules d’infantil a l’hora d’aplicar aquestes dues competències ens preguntem per quins materials utilitzem en una pràctica docent. Però la pregunta important que ens hem de fer és: quins valors educatius promovem quan ensenyem a llegir i escriure?
Per acabar, destacar que no hi hauria d’haver pressa perquè les criatures aprenguessin a llegir i escriure a educació infantil, el que hi hauria d’haver és un gran interès per aconseguir que aprenguessin a donar-li sentit.


Preguntes per a l’autor:
-       Com es desperta la curiositat d’un infant en llegir o escriure?
-       Quins mètodes facilitaries als docents per iniciar el treball de la lectura o escriptura a l’aula d’infantil

Comentari personal:
Gràcies al seminari li he pogut donar sentit a la lectura. En primer lloc ha vingut en Xavier i ens ha plantejat la mateixa pregunta que es fa el text: es neix lector o se’n fa? A partir d’aquí hem pogut reflexionar i veure que és molt important la forma en què nosaltres ensenyem i els valors que transmetem a l’hora de fer-ho. Així doncs, els nens depenent de la manera que se’ls ensenyi aprendran unes coses o unes altres.
Un punt molt important del que també hem parlat ha estat sobre el context en què es troba l’infant. És a dir, si per exemple ja des de casa se l’ha estimulat a parlar, l’infant es trobarà en un moment molt diferent de si no s’ha fet. Per tant, aquest context influeix en els aprenentatges que un hagi adquirit.

També hem parlat sobre els conceptes “nature” i “nuture”, ja que van estretament lligats amb la lectura. “Nature” fa referència a aquells aspectes innats i, per tant, es podria relacionar amb el fet de néixer lector. En canvi “nuture” és tot allò que s’ha anat adquirint i podria tenir a veure amb el fet de fer-se lector.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada