dijous, 25 de maig del 2017

Infància estrangera i coneixement de la llengua a l’escola

Paraules clau
  • Pràctica educativa
  • Immigració
  • Immersió lingüística
  • Diversitat

Idees clau
Cal adaptar la pràctica educativa per incloure a infants nouvinguts. La immersió lingüística actual de les escoles no és útil ni eficient. Centrem la pràctica educativa en donar a conèixer la nostra llengua sense valorar la seva d’origen. Cal que canviem aquestes pràctiques per ser el més inclusius possibles i deixar de ser integradors. Hem de reconèixer la llengua de l’alumnat d’origen.
El sentit de l’educació. El sentit de les coses els hi donem quan entenem les coses que fem i quan li donem una utilitat a la vida quotidiana. Per tant també és necessari incloure a les famílies en aquest procés, d’aquesta manera l’infant veure que el que fa té més sentit i que es necessari pel context on es troba ara i fer un aprenentatge més significatiu. Cal negociar els significats del que es fa i es diu dins de l’aula i donar-li sentit a tot allò que realitzen oferint recursos i materials per portar a terme una pràctica més individualitzada i afavorir l’aprenentatge cooperatiu.
Preguntes
  • Com portar a terme aquesta pràctica si no dominem cap llengua amb la que l’infant es pot comunicar?
  • Com ens comuniquem amb les famílies?
  • Els materials i els recursos humans són suficients? Com els podem aconseguir?

Reflexió
  • Observació personal

Al fer aquesta lectura m’han vingut al cap companys que tenia a l’aula nouvinguts i que no acabaven d’entendre la llengua amb la què parlàvem. Hi havia companys que els ajudaven però d’altres què passaven. Però el que més m’impactava era el rol del docent envers aquesta companys. No adequaven cap tipus d’activitats per a ells, només els hi facilitava un diccionari per ajudar-se o no feien l’activitat. També recordo que en algunes hores del dia marxaven de l’aula i se’n anaven a l’aula de reforç on entenc que els hi proporcionaven algun tipus de material, també aprofito per dir que aquesta aula des de l’alumnat no es veia com una aula de suport o de treball individualitzat sinó una aula per companys que “els hi costava” i que per tant no estaven inclosos dins del grup, eren apartats. Per això crec que aquesta lectura és molt important i que molta gent se l’hauria de de llegir per reflexionar quina pràctica esta duent a terme amb la immersió lingüística d’infants nouvinguts que ara en són molts i ens poden enriquir d’una manera extraordinària. 
  • Enllaç
Article on s'explica Qué és la immersió lingüística: http://cat.elpais.com/cat/2016/11/15/cultura/1479234741_789036.html

Pàgina amb recusos per treballar la immersió lingüística i de formació per docents

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada