LECTURA 9: LENGUA, ESCUELA E IMMIGRACIÓN. VILA (2006)
PARAULES CLAU: Bilingüisme,
plurilingüisme, immigració adquisició de segones llengües, escola, atenció a la
diversitat.
SÍNTESI:
Aquesta lectura
s’anomena Lengua, escuela e inmigración, pertany a l’autor Ignasi Vila (2006).
El tema principal d’aquest text és el plurilingüisme a les aules.
![]() |
Enllaç Web |
La
lectura se centra sobretot en la gran varietat lingüística que es pot trobar
dins una mateixa aula, ja que molts alumnes no tenen com a llengua materna la
llengua vehicular del centre. També s’esmenten les diferències que hi ha entre
els alumnes nadius i els immigrants a l'hora de desenvolupar l'aprenentatge de
la llengua dins una aula i com solen anar acompanyades d’un augment del fracàs escolar en els infants
no natius, que són els que presenten greus dificultats per adaptar-se a la
nova llengua oficial de l’escola perquè no es la que parlen habitualment en el
seu context familiar.
En la
lectura es pot veure que varis estudis defensen que els alumnes immigrants
triguen més en aprendre una llengua que els infants que són parlants d'aquesta.
Aquesta desigualtat és deguda a l'atenció a la diversitat i les necessitats
especials a l'aula. No podem aïllar als alumnes nouvinguts de l'aula i separar-los de la resta del grup classe per fer un reforç de la llengua vehicular.
Per tal que això no
passi, l’educació va voler donar resposta a la necessitat d’adaptació
lingüística per part d’aquests alumnes immigrants.
Una de les
respostes que va tenir més èmfasi va ser la creació de programes d’immersió en
què els professors dominaven les llengües que parlaven els seus alumnes. Però
ara, això ja no funciona, ja que hi ha escoles on hi ha més de 20 llengües
diferents i el professor no pot saber-ne totes.
Això s’ha de tenir
en compte perquè l’aprenentatge de la llengua no es basa només en aprendre una
llengua sinó que s’ha de participar en moltes activitats socials
per poder fer una immersió real.
PREGUNTES A L’AUTOR:
- Quan els infants estrangers han d’aprendre la nostra llengua durant els tres mesos de vacances, per exemple, també se’ls oblida la llengua com a nosaltres la segona llengua com pot ser l’anglès?
- A que et refereixes quan parles de que el domini d’habilitats lingüístiques és decisiu perquè l’ infant arribi a l’èxit o al fracàs? En quin termini de temps es pot esdevenir aquestes determinacions?
REFLEXIÓ:
Penso que és molt
important que com a futurs docents puguem trobar diferents maneres per incloure
a tots els alumnes en les activitats d’aprenentatge de la llengua i no aïllar
aquells que presenten més dificultats, ja que si se senten exclosos això pot
provocar que perdin l’interès per aprendre la llengua i que acabi provocant un
fracàs escolar i un posterior abandonament escolar.
![]() |
Enllaç Web |
Per tal que això
succeeixi crec que és important que en les escoles es tinguin programes d’immersió
lingüística, ja que no només van destinats a una minoria lingüística sinó que
és per a tota la comunitat. Si aquests programes tenen una base teòrica sòlida
i es fomenten en totes les escoles penso que això pot reduir el nombre d’infants
no natius que tenen problemes amb l’aprenentatge d’una nova llengua.
Un exemple molt
clar de com tractar el tema de la diversitat lingüística a l’aula perquè tothom
pugui participar i a més, tothom pugui aprendre la llengua és el que ens va
mostrar la professora Lobo quan ens va venir a donar la xerrada en anglès.
Aquest exemple va
ser el fet de donar-nos diferents ordres a l’hora que ella oferia el model de l’ordre
però les ordres les donava en danès. Ens va explicar que el fet d’utilitzar l’imperatiu
és molt útil a l’hora d¡aprendre una nova llengua ja que si amés va acompanyat
d’un model a seguir, els infants poden associar els moviments, gestos corporals
amb les paraules que es van dient i si es va practicant dia a dia hi haurà un
moment que podran dir les ordres sense haver de fer el moviment i hauran après
nou vocabulari d’una nova llengua.
Per tant, com a
conclusió, es pot dir que és important incloure a tots les infants amb
activitats socials per aprendre la llengua.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada