divendres, 26 de maig del 2017

Lectura (9) I Vila 2006

LECTURA 9: LENGUA, ESCUELA E IMMIGRACIÓN. VILA (2006)

PARAULES CLAU: Bilingüisme, plurilingüisme, immigració adquisició de segones llengües, escola, atenció a la diversitat.

SÍNTESI:
Aquesta lectura s’anomena Lengua, escuela e inmigración, pertany a l’autor Ignasi Vila (2006). El tema principal d’aquest text és el plurilingüisme a les aules.
Enllaç Web
La lectura se centra sobretot en la gran varietat lingüística que es pot trobar dins una mateixa aula, ja que molts alumnes no tenen com a llengua materna la llengua vehicular del centre. També s’esmenten les diferències que hi ha entre els alumnes nadius i els immigrants a l'hora de desenvolupar l'aprenentatge de la llengua dins una aula i com solen anar acompanyades d’un augment del fracàs escolar en els infants no natius, que són els que presenten greus dificultats per adaptar-se a la nova llengua oficial de l’escola perquè no es la que parlen habitualment en el seu context familiar.
En la lectura es pot veure que varis estudis defensen que els alumnes immigrants triguen més en aprendre una llengua que els infants que són parlants d'aquesta. Aquesta desigualtat és deguda a l'atenció a la diversitat i les necessitats especials a l'aula. No podem aïllar als alumnes nouvinguts de l'aula i separar-los de la resta del grup classe per fer un reforç de la llengua vehicular.
Per tal que això no passi, l’educació va voler donar resposta a la necessitat d’adaptació lingüística per part d’aquests alumnes immigrants.
Una de les respostes que va tenir més èmfasi va ser la creació de programes d’immersió en què els professors dominaven les llengües que parlaven els seus alumnes. Però ara, això ja no funciona, ja que hi ha escoles on hi ha més de 20 llengües diferents i el professor no pot saber-ne totes.
Això s’ha de tenir en compte perquè l’aprenentatge de la llengua no es basa només en aprendre una llengua sinó que  s’ha de participar en moltes activitats socials per poder fer una immersió real.

PREGUNTES A L’AUTOR:

Quan els infants estrangers han d’aprendre la nostra llengua durant els tres mesos de vacances, per exemple, també se’ls oblida la llengua com a nosaltres la segona llengua com pot ser l’anglès?

- A que et refereixes quan parles de que el domini d’habilitats lingüístiques és decisiu perquè l’ infant arribi a l’èxit o al fracàs? En quin termini de temps es pot esdevenir aquestes determinacions?


REFLEXIÓ:
Penso que és molt important que com a futurs docents puguem trobar diferents maneres per incloure a tots els alumnes en les activitats d’aprenentatge de la llengua i no aïllar aquells que presenten més dificultats, ja que si se senten exclosos això pot provocar que perdin l’interès per aprendre la llengua i que acabi provocant un fracàs escolar i un posterior abandonament escolar.
Enllaç Web
Per tal que això succeeixi crec que és important que en les escoles es tinguin programes d’immersió lingüística, ja que no només van destinats a una minoria lingüística sinó que és per a tota la comunitat. Si aquests programes tenen una base teòrica sòlida i es fomenten en totes les escoles penso que això pot reduir el nombre d’infants no natius que tenen problemes amb l’aprenentatge d’una nova llengua.
Un exemple molt clar de com tractar el tema de la diversitat lingüística a l’aula perquè tothom pugui participar i a més, tothom pugui aprendre la llengua és el que ens va mostrar la professora Lobo quan ens va venir a donar la xerrada en anglès.
Aquest exemple va ser el fet de donar-nos diferents ordres a l’hora que ella oferia el model de l’ordre però les ordres les donava en danès. Ens va explicar que el fet d’utilitzar l’imperatiu és molt útil a l’hora d¡aprendre una nova llengua ja que si amés va acompanyat d’un model a seguir, els infants poden associar els moviments, gestos corporals amb les paraules que es van dient i si es va practicant dia a dia hi haurà un moment que podran dir les ordres sense haver de fer el moviment i hauran après nou vocabulari d’una nova llengua.

Per tant, com a conclusió, es pot dir que és important incloure a tots les infants amb activitats socials per aprendre la llengua. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada