LENGUA ORAL EN AULAS MULTICULTURALES Y
PLURILINGÜES EN EDUCACIÓN INFANTIL – Catalina Barragán – 2002.
5 paraules Claus:
Plurilingüisme / Llengua oral / Comunicació / Multiculturalitat / Infància
Síntesi:
Aquest text ens situa a una realitat
d’avui dia, en la qual trobem en les nostres aules d’infantil. Parlem de la
diversitat cultural, lingüística i social dels infants i les famílies que
formen un grup.
Concretament, el text ens fa referència a 4 infants que arriben a les
escoles d’Almeria (Mohamed, Dimitri, Aicha i Ibrahim), els quals són
escolaritats en moments i situacions diferents, però tenen en comú que tots
tenen una altra llengua d’origen i que, per tant, el primer gran repte que se’ls presenta es aprendre la llengua castellana,
la llengua de l’escola, així com altres dificultats com són les relacions de
convivència, la integració en el grup i la igualtat d’oportunitats, entre d’altres.
Ignasi vila relaciona molt
estretament l’aprenentatge de la convivència amb l’aprenentatge de la llengua, aprendre a conviure, aprendre a
comunicar-se, ja que, per voler comunicar-se es necessari voler compartir,
sentir-se respectat i acceptat per l’altre. Per tant, l’escola ha de
proporcionar contextos de convivència en el quals els infants vulguin i puguin
fer coses junts, tant entre l’alumnat com entre les famílies.
Seguidament, diu que tot el que els
mestres fem per nens i nenes parlants d’una altra llengua que han d’adquirir i
aprendre la llengua del país d’acollida, hauria de facilitar el desenvolupament
de la llengua oral també dels propis natius.
Per concloure, el text en exposa 7 estratègies d’aula desenvolupades de com
facilitar la introducció d’aquesta tipologia d’alumnat característic en les
nostres escoles.
Qüestions:
- Sé
que és una temàtica difícil, però com podríem intentar evitar els prejudicis
dels més petits si tota la resta del seu entorn en tenen?
- Quan
un infant nouvingut arriba a l’aula, canvia molt el clima del grup en general.
Com podem fer per integrar-lo lo abans possible per tal d’evitar situacions on
ell se senti diferents als altres, quan prèviament no ha format part del grup?
Seria més fàcil si el nouvingut sempre comencés la seva escolaritat a l’inici
del curs escolar?
Reflexió personal:
Aquest és l’últim text que hem treballat tal com hem fet amb els 8 textos
anteriors, i penso que ha estat una manera molt bona d’enllestir-ho tot, ja que
hem llegit un article molt interessant sobre una temàtica que encara no havíem
abordat en les nostres antigues sessions d’aula. Encara que si que hem parlat
molt de diversitat, fins ara no ens havíem centralitzat tant en la
multiculturalitat de l’alumnat de les nostres aules, i penso que és
importantíssim que en parlem i que siguem coneixedors de tot el que puguem
sobre aquest tema, per fer així que quan nosaltres mateixes ens trobem en
situacions (totalment normalitzades avui dia) d’alumnat procedent de diferents
cultures, puguem tractar-ho de la millor manera possible.
Un altre fet destacable és que, encara que comença explicant la situació
concreta de 4 alumnes que entren en les escoles d’Almeria, l’article finalitza
amb l’exposició d’un llistat d’estratègies d’aula interessantíssimes per
treballar amb l’alumnat directament sobre aquesta temàtica, per aconseguir
integrar als infants nouvinguts.
Penso que, aquest llistat és molt útil i que hauríem de tenir-lo present
quan desenvolupem la nostra feina com a professionals de l’educació.
Pel que fa a la relació amb les altres lectures de les meves companyes,
crec que avui és un dels dies que més relacionades estan totes elles, ja que,
encara que ho abordin de diverses maneres, cadascuna amb la seva
particularitat, les 3 parlen de la mateixa temàtica, és a dir, de la
multiculturalitat a les aules d’educació infantil d’avui en dia.
Per finalitzar, deixo l’enllaç a continuació d’un vídeo de Youtube anomenat
“Interculturalidad en el Aula”, en el qual podem veure a Micaela Potes – Psicóloga Responsable de Seguimiento y Monitoreo,
qui pertany a la Fundación Horacio Zorraquin. En la filmació tenim una
exposició per part de la psicòloga que ens diu què és la interculturalitat i la
importància que aquesta té al context educatiu. Al final del vídeo veiem com
ella demana als professionals del món de l’educació que els expliquin com
treballen aquesta temàtica a l’aula, en el seu dia a dia, quines activitats proposen
al seu alumnat, és a dir, quina és la seva experiència sobre aquest àmbit a la
pràctica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada