dijous, 25 de maig del 2017

Lectura 9 Grup II (elecció pròpia - Article grup IV)

LENGUA ORAL EN AULAS MULTICULTURALES Y PLURILINGÜES EN EDUCACIÓN INFANTIL – Catalina Barragán – 2002.

5 paraules Claus:

Plurilingüisme / Llengua oral / Comunicació / Multiculturalitat / Infància


Síntesi:

Aquest text ens situa a una realitat d’avui dia, en la qual trobem en les nostres aules d’infantil. Parlem de la diversitat cultural, lingüística i social dels infants i les famílies que formen un grup.

Concretament, el text ens fa referència a 4 infants que arriben a les escoles d’Almeria (Mohamed, Dimitri, Aicha i Ibrahim), els quals són escolaritats en moments i situacions diferents, però tenen en comú que tots tenen una altra llengua d’origen i que, per tant, el primer gran repte que se’ls presenta es aprendre la llengua castellana, la llengua de l’escola, així com altres dificultats com són les relacions de convivència, la integració en el grup i la igualtat d’oportunitats, entre d’altres.

Ignasi vila relaciona molt estretament l’aprenentatge de la convivència amb l’aprenentatge de la llengua, aprendre a conviure, aprendre a comunicar-se, ja que, per voler comunicar-se es necessari voler compartir, sentir-se respectat i acceptat per l’altre. Per tant, l’escola ha de proporcionar contextos de convivència en el quals els infants vulguin i puguin fer coses junts, tant entre l’alumnat com entre les famílies.

Seguidament, diu que tot el que els mestres fem per nens i nenes parlants d’una altra llengua que han d’adquirir i aprendre la llengua del país d’acollida, hauria de facilitar el desenvolupament de la llengua oral també dels propis natius.

Per concloure, el text en exposa 7 estratègies d’aula desenvolupades de com facilitar la introducció d’aquesta tipologia d’alumnat característic en les nostres escoles.  


Qüestions:

- Sé que és una temàtica difícil, però com podríem intentar evitar els prejudicis dels més petits si tota la resta del seu entorn en tenen?

- Quan un infant nouvingut arriba a l’aula, canvia molt el clima del grup en general. Com podem fer per integrar-lo lo abans possible per tal d’evitar situacions on ell se senti diferents als altres, quan prèviament no ha format part del grup? Seria més fàcil si el nouvingut sempre comencés la seva escolaritat a l’inici del curs escolar?


Reflexió personal:

Aquest és l’últim text que hem treballat tal com hem fet amb els 8 textos anteriors, i penso que ha estat una manera molt bona d’enllestir-ho tot, ja que hem llegit un article molt interessant sobre una temàtica que encara no havíem abordat en les nostres antigues sessions d’aula. Encara que si que hem parlat molt de diversitat, fins ara no ens havíem centralitzat tant en la multiculturalitat de l’alumnat de les nostres aules, i penso que és importantíssim que en parlem i que siguem coneixedors de tot el que puguem sobre aquest tema, per fer així que quan nosaltres mateixes ens trobem en situacions (totalment normalitzades avui dia) d’alumnat procedent de diferents cultures, puguem tractar-ho de la millor manera possible.

Un altre fet destacable és que, encara que comença explicant la situació concreta de 4 alumnes que entren en les escoles d’Almeria, l’article finalitza amb l’exposició d’un llistat d’estratègies d’aula interessantíssimes per treballar amb l’alumnat directament sobre aquesta temàtica, per aconseguir integrar als infants nouvinguts.

Penso que, aquest llistat és molt útil i que hauríem de tenir-lo present quan desenvolupem la nostra feina com a professionals de l’educació.

Pel que fa a la relació amb les altres lectures de les meves companyes, crec que avui és un dels dies que més relacionades estan totes elles, ja que, encara que ho abordin de diverses maneres, cadascuna amb la seva particularitat, les 3 parlen de la mateixa temàtica, és a dir, de la multiculturalitat a les aules d’educació infantil d’avui en dia.

Per finalitzar, deixo l’enllaç a continuació d’un vídeo de Youtube anomenat “Interculturalidad en el Aula”, en el qual podem veure a Micaela Potes – Psicóloga Responsable de Seguimiento y Monitoreo, qui pertany a la Fundación Horacio Zorraquin. En la filmació tenim una exposició per part de la psicòloga que ens diu què és la interculturalitat i la importància que aquesta té al context educatiu. Al final del vídeo veiem com ella demana als professionals del món de l’educació que els expliquin com treballen aquesta temàtica a l’aula, en el seu dia a dia, quines activitats proposen al seu alumnat, és a dir, quina és la seva experiència sobre aquest àmbit a la pràctica.  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada