dimarts, 23 de maig del 2017

Lectura 9


Llengua escola i immigració

El text parla generalment sobre el procés l’adquisició de la llengua dels immigrants a l’escola, atenent d’aquesta manera, la diversitat. Aquest procés és molt recent ja que actualment  la presència de la diversitat lingüística i cultural a occident és molt notable i aquest fet provoca que les escoles hagin d’aplicar nous programes d’immersió lingüística per satisfer les  noves necessitats.
Primerament centrant-nos en els immigrants que tenen fills a Catalunya,  en molts dels casos, la llengua pròpia d’aquestes famílies és la materna la qual no coincideix de l’escolar. Trobem un percentatge molt elevat d’alumnes amb aquestes característiques. Aquest fet pot provocar concrecions molt diferents a les aules on ens podem trobar amb una part d’alumnat molt heterogènia lingüísticament que comparteix aula amb alumnes nacionals i d’altres aules on hi ha més d’un 80% d’alumnes estrangers marcant una gran diversitat lingüística. El problema rau en que el rendiment acadèmic dels alumnes estrangers o de família estrangera el seu rendiment escolar és més baix. Aquest fet és degut a la falta d’habilitats de la llengua de l’escola per dur a terme les activitats d’ensenyament aprenentatge afectant així el ritme i la metodologia de l’escola.
Tenint en compte aquest fenòmen l’escola ha de promoure programes d’immersió lingüística incidint directament en la situació de les famílies, on la seva pròpia llengua diferent a la de l’escola ha d’ajudar a l’adquisició d’habilitats a la llengua parlada en el centre. Per tant la inmersió lingüística primerament de la segona llengua ha de partir de l’ambient familiar.  Centrant-nos en la implicació de l’escola el que realment ha tingut més èxit per aquest perfil d’alumnes és la combinació d’aules   d’acollida “d’adaptació” amb l’aula ordinària, on en aquesta trobem recolzament lingüístic.
En conclusió quest fenòmen migratori a causa de la globalització afecta el sistema educatiu de tots els països de la OCDE. És una qüestió que es troba present en les aules, on la heterogeneïtat i el coneixement divers de la llengua escolar ( on en alguns alumnes és alt, en altres mitjà i d’altres baix o molt baix) és enriquidor. Ja que potenciar la integració d’aquells alumnes de estrangers o de família estrangera degut a la interacció social amb alumnes locals, on s’han de promoure activitats que els infants facin activitats conjuntes i cooperatives. Per tan podem dir que la segregació no és una alternativa, però sí la integració i la cooperació entre alumnes.

REFLEXIÓ
Amb aquest article he observat la importància que té fer grups heterogenis perquè així es creïn relacions i vincles entre alumnes que ja tenen la llengua escolar totalment assolida i alumnes que l’han d’assolir.. Si es creen aquests vincles i interaccions entre infants fa que el nen o nena que està adquirint una llengua totalment diferent a la seva tingui ganes d’aprendre-la, ja que en tindrà la necessitat, li trobarà un sentit i motivació perquè es mourà en contextos  significatius.
PREGUNTES
-Expectatives dels docents influeixen en els infants?
-Diferència entre els problemes bilingues i els d’immersió lingüística?

D’altra banda en la magistral del dia 25/05/2017 s’ha tornat a tractar el tema de la immigració i la plurilingüisme. M’agradaria destacar el video Big vic famílies on s’observa que tan els  infants com les famílies aprenen a partir de la cultura (parlant de la vestimenta, colors, menjars..) contextualitzant així els significats, augmentant el ritme d’aprenentatge. Per tant aprendre la llengua és la idea d’aquest projecte d’immersió visionat.

Enllaç per visionar el video on es parla del projecte "Big Vic Families": https://youtu.be/x_-QnetiMC4



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada