dilluns, 22 de maig del 2017

Presentació de Pere Peris


El dia 28 d'abril, a l'hora de la classe magistral, va venir a l'aula en Pere Peris. Aquest home és un gran expert en literatura infantil i contes i porta des del 1981 treballant en educació infantil; va donar molta importància i ho va remarcar diverses vegades, al joc i a la seva rellevància pels infants; la vida ha de tenir una part de joc, una vessant lúdica.

El primer que va fer en Pere, va ser repartir-nos a cada una de les companyes un paperet que tenia una paraula o frase escrita. Van ser papers que vam utilitzar cap al final de la sessió.

A continuació, en Pere ens va demanar que tanquéssim els ulls i penséssim en la nostra infància, en algun moment on ens expliquessin un conte, que fos especial per a nosaltres. Va ser un moment molt agradable, perquè vaig recordar la meva infància, com cada nit el meu pare em llegia un conte diferent, però el que més m'agradava i m'agrada és "L'estrella de la Laura". De petita em feia gràcia per la coincidència del nom i ara m'agrada pels records que em porta i la moralina (o moralitat) que hi ha al darrere.

Tot seguit, va començar a parlar-nos dels contes, cançons i emocions, que era el motiu de la seva visita. Ens va explicar que el fet més important de ser mestre és que gaudim de la nostra feina i tinguem sempre el component lúdic present; ser docent és ser actor però sense guió, ja que el vas escrivint tu a mesura que avança el dia. La professió de docent és una presa de decisions constant. A més, ens va dir que és molt important treballar a partir de fets reals i també fets ficticis, de fantasia, amb una eina com són els contes.
Després, ens va parlar de diversos contes que per a ell eren interessants de cara als infants i que expressen diverses coses, com per exemple emocions, sentiments, etc. Alguns d'aquests contes van ser:
  • El gat amb botes: aporta valors interessants com animar a la gent, ser astut i emprenedor...
  • El camaleó: és un conte per somiar però també parla d'emocions. A més, és un conte que tracta del docent perquè ha de ser camaleònic per tal de poder adoptar diversos papers segons les situacions que es donen en el dia a dia d'una aula.
  • Amb tot el cor: és un conte on es parla de l'afecte i la distància, de com s'estima o de com no s'estima.
I d'altres contes que expliquen aquells aspectes que als adults ens costa explicar:
  • El conte de l'esquirol: tracta d'un esquirol que perd a la seva mare. Tracta el tema de la mort i el dol a través d'un esquirol.
  • La història de l'Emma: és la història d'una nena que s'adona que tota la seva família és rossa i ella és diferent, perquè és xinesa. Aquest conte tracta les diverses tipologies de famílies i les múltiples maneres d'establir lligams.
Per acabar la sessió i tornant als paperets amb les paraules, en Pere va començar a explicar un conte i en un moment determinat ens va fer dir la paraula del nostre paper, fent-nos així partícips i personatges del conte. M'ha semblat una estratègia molt bona per posar-la en pràctica amb els infants, per tal de fer-los protagonistes del conte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada