dilluns, 22 de maig del 2017

Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora

Marta Mir

Paraules clau
-   Lectura compartida
-   Acompanyar en el procés de comprensió lectora
-   Interactuar amb un mateix
-   Interacció amb els altres

Idees clau
L’alfabetització avui en dia en els països occidentals esta a l’ordre del dia, hi ha molts infants que són nouvinguts i d’altres que comencen a aprendre la llengua. L’infant s’incorpora al món de la comunicació a través de la lectura i a través de la parla . L’infant desenvolupa unes habilitats que li permetran comprendre tot el que envolta i la pràctica comunicativa que es duu a terme en el seu entorn. Aquestes habilitats seran habilitats per a la vida diària, és a dir, se li farà ús tan a dins com a fora de l’escola. L’alfabetització té dues pràctiques claus: la lectura dialògica i la lectura compartida .
La lectura dialògica és la que es produeix entre grup d’iguals o a vegades amb la mestra. És la lectura que es pot produir dins un aula i amb la que es fomenta la interacció posterior entre alumnes o amb la mestra. Aquests tipus de lectura aporta molts beneficis ja que l’infant aprèn que tot es pot parlar i que hi ha diferents punts de vista, així com que el text es pot modificar. Aquesta activitat es molt més beneficiosa si es porta a terme amb grups reduïts.

En la lectura compartida el rol del professor és molt important. És l’encarregat de proporcionar les eines adequades per a què els alumnes siguin capaços d’arribar a ser lectors actius, sempre entenent la diversitat de necessitats i processos.  A la lectura compartida també si dóna un moment de reflexió sobre el tema del que s’està llegint. Així aconsegueixen desenvolupar la comprensió lectura i ser capaces de fer un debat amb les seves companyes

Preguntes
Què fer quan ens trobem davant d’una baixa implicació familiar?
Com realitzar una lectura dialògica amb infants nouvinguts?
Quins tipus de llibre és l’adequat per dur a terme aquests tipus de lectures?

Reflexió
-   Observació personal
Trobo molt important i molt enriquidors fer lectures dins l’aula i que aquestes no es quedin només en el paper, sinó que siguem capaces d’interpretar-les, parlar d’elles i crear la nostra pròpia opinió. També crec que s’ha de valorar i tenir molt en compte el paper del mestre ja que queda en tot moment a un segon pla, la seva tasca és facilitar les condicions perquè puguin emergir les seves habilitats.
-   Relacionat amb el text i altres lectures
Avui enlloc de citar altres lectures citaré el llibre que s’anomena “Tell me” i que és de l’AIDEN CHAMBERS que ha estat recomanat per professor ja que en ell es parla d’una maneta més clara i específica de la lectura compartida i com l’hem d’interpretar.

-   Enllaç
Es tracta d’una proposta didàctica per treballar les estratègies de lectura amb l’alumnat que s’inicia en l’adquisició del codi.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada