Lengua oral en aulas multiculturales y plurilingües en
educación infantil.
Paraules clau:
·
Multiculturalitat
·
Convivència
·
Aprenentatge
·
Període
de silenci
·
Paper
del docent
Resum:
En aquest article es parla sobre la tipologia d’alumnat que podem tenir a l’aula, la varietat de
llengües maternals que hi pot haver i com fer front a tanta pluralitat.
Hem
de prendre consciència de la
importància de saber la seva primera llengua, de buscar i tenir recursos i ajudes per fer-nos entendre mínimament,
el respecte del període del silenci pel que passa gran part dels aprenents d’altres
llengües sense pensar que és falta d’interès sense pensar ni esforç per
aprendre una altre llengua.
És important tenir una ideologia oberta cap a altres
llengües, ja que això implica revisar els propis estereotips i prejudicis que
existeixen en vers el lloc d’on provenen. Aquestes actituds poden relacionar-se
inclús amb les expectatives que els docents i famílies tenen sobre les
possibilitats dels infants. A més d’això, l’escola
ha de proporcionar vertaders contextos de convivència en què els infants
vulguin fer coses junts i en el qual les famílies dels immigrants i els
autòctons tinguin possibilitats de conèixer-se, participar i compartir. El text ens dóna unes consideracions a tenir
en compte:
·
Assegurar
sempre la comunicació
·
Proporcionar
models diferents dels parlants i dels contextos.
·
Promoure
varietat de situacions comunicatives
·
Realitzar
sempre activitats complexes, reals i proporcionar oportunitats per parlar i
escoltar
·
Facilitar
i promoure situacions en les quals la interacció sigui necessària
·
Proporcionar
informació positiva enfront els errors: tant afectiva com cognitiva
·
El
rol docent
·
Considerar
que han d’aprendre la llengua oral de l’escola
Considerem que l’aprenentatge més formal i la llengua
oral de l’escola estan molt relacionades amb el llenguatge escrit. També ens
dóna unes estratègies per utilitzar a l’aula:
·
Organització
d’espais, temps i agrupaments
·
Planificació
·
Les
rutines
·
Participació
de la comunitat
·
La
biblioteca de l’aula
·
Llibre
de vida
·
Els
jocs
Aquestes dues últimes em van agradar molt, ja que són
activitats que solen agradar molt als infants i els transmeten tranquil·litat
alhora que coneixement. El llibre de vida no l’havia escoltat mai.
Preguntes a l’autor:
·
Com
planteges uns mínims de coneixements d’altres llengües per parlar amb les
famílies dels nouvinguts?
·
Com
podríem evitar prejudicis si estan per tot arreu i en boca de tots?
Reflexió
Aquesta lectura ha estat molt fàcil de llegir, no se m’ha
fet gens feixuga. Hi ha quelcom m’ha agradat molt i és el final, quan et dóna una
sèrie d’estratègies per dur a terme certes activitats amb els infants d’una
aula d’infantil. Com he dit durant el resum de la lectura, no havia sentit a
parlar mai del “llibre de vida”, però és una idea molt maca i útil per aplicar
el dia de demà a una aula d’infantil tant amb petits com amb grans. Aquesta
activitat consisteix en que cada infant faci un llibre de la seva vida amb
fotografies de quan eren més petits, llocs que han conegut, visitat o han
viscut, dibuixos, etc. Els infants tenen la oportunitat de compartir les seves
experiències amb els seus iguals, cosa que afavoreix la interacció i la parla
de la llengua oral. Això es pot relacionar molt bé amb la lectura “grups
interactius al final de l’etapa”, Zugazaga, Arantza.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada