PARAULES CLAU: Bilingüisme, plurilingüisme, immigració, adquisició de segones llengües, escola, atenció a la diversitat.
SÍNTESI:
Aquesta lectura s’anomena Lengua, escuela e inmigración, pertany a l’autor Ignasi Vila (2006). El tema principal d’aquest text és el plurilingüisme a les aules. En el text s'expliquen les diferències que hi ha entre els alumnes nadius i els immigrants a l'hora de desenvolupar l'aprenentatge de la llengua.

En segon lloc, l'autor afirma que la varietat lingüística que hi ha actualment a les escoles i per tant a les aules és molt gran. Hi ha una concentració de múltiples llengües, cultures, nivells socioeconòmics i expectatives, respecte l'educació dels nens i nenes.
Aquest aspecte ha canviat molt comparat amb anys anteriors, ja que fa uns anys els mestres dominaven totes les llengües que parlaven els seus alumnes, però avui dia aquesta realitat no existeix, ja que hi ha aules on hi ha moltes llengües maternes diferents i el mestre no les sap totes. Davant d'aquesta situació, és important que com a professionals tinguem en compte el ritme de comprensió d'una llengua. Hem de procurar que tots els alumnes aprenguin una mateixa primera llengua i una mateixa segona llengua. Només d'aquesta manera es podrà aconseguir una homogeneïtat.
Finalment, ens agradaria destacar que aprendre una llengua no és comprensió lingüística sinó que s'ha de participar en moltes activitats socials per poder fer una immersió real. Només gràcies a la interacció amb els altres s'aprendrà una llengua en la seva totalitat. És per això que com a mestres hem de tenir en compte quins programes d'immersió lingüística utilitzem, ja que dependrà d'aquests que els alumnes immigrants tinguin un bon domini de la llengua autòctona o no.
PREGUNTES A L’AUTOR:
· Quan els infants estrangers han d’aprendre la nostra llengua durant els tres mesos de vacances, per exemple, també se’ls oblida la llengua com a nosaltres la segona llengua com pot ser l’anglès?
· A que et refereixes quan parles de què el domini d’habilitats lingüístiques és decisiu perquè l’infant arribi a l’èxit o al fracàs? En quin termini de temps es pot esdevenir aquestes determinacions?
REFLEXIÓ
El plurilingüisme a les escoles és
un tema important perquè els alumnes se socialitzin i s’integrin en altres
cultures o societats. A més, considero que és un tema essencial per integrar
els alumnes nouvinguts a l’escola, apropar-los a la llengua vehicular del
centre. Si aquests alumnes no s’apropen a la nostra llengua, no aconseguirem la
inclusió i la igualtat a les aules, ja que els serà difícil entendre el que s’exposa
a l’aula, el coneixement no serà tan significatiu i s’endarrerirà el procés d’aprenentatge.
Gràcies a aquesta lectura he pogut
adonar-me’n de les dificultats que presenten els infants nouvinguts i el que
poden sentir quan intenten incloure’s però els hi és quasi impossible
aconseguir-ho sols. No obstant això els
educadors i educadores haurien de donar suport, animar, proporcionar-los
recursos i mostrar-se atent a les seves necessitats. És important que el mestre
s’impliqui en l’aprenentatge d’aquests infants.
Altrament, és important i essencial
per aquests nens practicar la llengua oral a l’aula, mitjançant debats, posades
en comú o simplement fomentant la interacció entre els infants. Si aquesta
interacció es fa d’acord amb la cultura, se sentiran segurs i podran aprendre
la llengua vehicular de l’escola. A més, els altres infants de l’aula aprendran
curiositats sobre altres cultures.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada