divendres, 26 de maig del 2017

Lectura 4: La construcción de la lengua oral


IDEES CLAU

1.       Segons Chomsky, l’adquisició del llenguatge és mitjançant mecanismes innats.

2.       Segons Piaget, l’adquisició del llenguatge és resultat del desenvolupament de la intel·ligència.

3.       Segons Vigotsky, l’adquisició del llenguatge és mitjançant la interacció amb els altres (socialització).

 
RESUM

El procés d’adquisició de la llengua dels infants és molt complex, tot i això, mostren una gran rapidesa, originalitat i ingeni a l’hora de construir aquest aprenentatge. Els mecanismes mitjançant els quals els infants aconsegueixen desenvolupar el llenguatge són encara tema de discussió pels investigadors, segons si són mecanismes innats o és un desenvolupament fruit de la pràctica sociocultural.

L’autor esmenta tres teòrics destacats pel que fa a les seves idees sobre la construcció de la llengua. El primer és Chomsky, el qual defensa que els infants neixen amb una capacitat innata per parlar, gràcies a què disposem d’uns mecanismes genètics que ens permeten desenvolupar el llenguatge.

El segon teòric és Piaget, que planteja una visió constructivista mitjançant la qual explica que, a mesura que l’infant creix, va adquirint coneixement mitjançant l’experiència, el qual s’estructura en esquemes. Aquests esquemes es van tornant més complexos com a resultat dels conflictes entre els coneixements previs i els nous que es van interioritzant a través de mecanismes d’assimilació, acomodació i equilibri. Així és com es construeix la llengua (i d’altres aprenentatges), com a resultat del desenvolupament de la intel·ligència.

L’últim teòric a què fa referència l’autor és Vigotsky i les seves idees de la construcció andamiada. Aquest defensa que el desenvolupament intel·lectual s’aconsegueix mitjançant la socialització, la interacció amb el medi i d’altres subjectes més capaços. De manera que el llenguatge ve donat des de l’exterior i progressivament passa a ser un instrument que l’infant va fent propi.

Com a conclusió, cal dir que l’explicació actual de l’adquisició del llenguatge combina factors innats i culturals.

PREGUNTES

1.       Si un infant és sord, en què variarà el procés d’adquisició del llenguatge?

2.       Com es pot saber exactament quins són els mecanismes que realment regeixen aquest desenvolupament del llenguatge?

REFLEXIÓ PERSONAL

Pensant detingudament, m’he adonat que no estic d’acord totalment amb cap dels tres teòrics, ja que, tot i que hi ha idees que em semblen encertades, opino que els infants adquireixen el llenguatge mitjançant la combinació dels dos factors, tant els innats com els culturals. Ja que la interacció amb el medi que els envolta i els estímuls que rep amb la interacció em semblen aspectes molt importants per poder desenvolupar el llenguatge, tot i que és necessari tenir una certa capacitat innata perquè sigui possible adquirir-lo. Tot i això, em sembla important tenir diferents visions de com un infant adquireix el llenguatge, ja que és un aspecte clau en l’educació dels infants i cal tenir la màxima informació per tal de poder construir el nostre propi criteri com a mestres amb unes idees fonamentades i raonades.

D’altra banda, crec que un aspecte molt important de la vida quotidiana amb els infants pel que fa a l’adquisició de la llengua és que, moltes vegades, les famílies, no s’adonen que els seus fills escolten, aprenen i imiten tot allò que diuen. Per tant, s’ha d’anar molt en compte i ser totalment conscients de que som un model per als infants que es troben en procés de desenvolupament a tots els nivells.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada