IDEES CLAU
1.
Segons
Chomsky, l’adquisició del llenguatge és mitjançant mecanismes innats.
2.
Segons
Piaget, l’adquisició del llenguatge és resultat del desenvolupament de la
intel·ligència.
3.
Segons
Vigotsky, l’adquisició del llenguatge és mitjançant la interacció amb els
altres (socialització).
El procés d’adquisició de la llengua dels infants és molt complex, tot i
això, mostren una gran rapidesa, originalitat i ingeni a l’hora de construir
aquest aprenentatge. Els mecanismes mitjançant els quals els infants
aconsegueixen desenvolupar el llenguatge són encara tema de discussió pels
investigadors, segons si són mecanismes innats o és un desenvolupament fruit de
la pràctica sociocultural.
L’autor esmenta tres teòrics destacats pel que fa a les seves idees sobre
la construcció de la llengua. El primer és Chomsky, el qual defensa que els
infants neixen amb una capacitat innata per parlar, gràcies a què disposem d’uns
mecanismes genètics que ens permeten desenvolupar el llenguatge.
El segon teòric és Piaget, que planteja una visió constructivista
mitjançant la qual explica que, a mesura que l’infant creix, va adquirint
coneixement mitjançant l’experiència, el qual s’estructura en esquemes. Aquests
esquemes es van tornant més complexos com a resultat dels conflictes entre els
coneixements previs i els nous que es van interioritzant a través de mecanismes
d’assimilació, acomodació i equilibri. Així és com es construeix la llengua (i d’altres
aprenentatges), com a resultat del desenvolupament de la intel·ligència.
L’últim teòric a què fa referència l’autor és Vigotsky i les seves idees de
la construcció andamiada. Aquest defensa que el desenvolupament intel·lectual s’aconsegueix
mitjançant la socialització, la interacció amb el medi i d’altres subjectes més
capaços. De manera que el llenguatge ve donat des de l’exterior i
progressivament passa a ser un instrument que l’infant va fent propi.
Com a conclusió, cal dir que l’explicació actual de l’adquisició del
llenguatge combina factors innats i culturals.
PREGUNTES
1.
Si un
infant és sord, en què variarà el procés d’adquisició del llenguatge?
2.
Com
es pot saber exactament quins són els mecanismes que realment regeixen aquest
desenvolupament del llenguatge?
REFLEXIÓ PERSONAL
Pensant detingudament, m’he adonat que no estic d’acord totalment amb cap
dels tres teòrics, ja que, tot i que hi ha idees que em semblen encertades,
opino que els infants adquireixen el llenguatge mitjançant la combinació dels
dos factors, tant els innats com els culturals. Ja que la interacció amb el
medi que els envolta i els estímuls que rep amb la interacció em semblen
aspectes molt importants per poder desenvolupar el llenguatge, tot i que és
necessari tenir una certa capacitat innata perquè sigui possible adquirir-lo. Tot
i això, em sembla important tenir diferents visions de com un infant adquireix
el llenguatge, ja que és un aspecte clau en l’educació dels infants i cal tenir
la màxima informació per tal de poder construir el nostre propi criteri com a
mestres amb unes idees fonamentades i raonades.
D’altra banda, crec que un aspecte molt important de la vida quotidiana amb
els infants pel que fa a l’adquisició de la llengua és que, moltes vegades, les
famílies, no s’adonen que els seus fills escolten, aprenen i imiten tot allò que
diuen. Per tant, s’ha d’anar molt en compte i ser totalment conscients de que
som un model per als infants que es troben en procés de desenvolupament a tots
els nivells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada