diumenge, 21 de maig del 2017

Lengua oral en aulas multuculturales y plurilingues en educación infantil.

1.   LENGUA ORAL EN AULAS MULTICULTURALES Y PLURILINGUES EN EDUCACIÓN INFANTIL (Barragán 2002)


SÍNTESIS

Catalina Barragán ens parla d’una qüestió actual que avui dia trobem a totes les aules d’infantil: la diversitat cultural i lingüística, cada cop més present a la nostra societat. Al llarg de la lectura aborda tot allò que els mestres hem de tenir en compte perquè els infants puguin anar desenvolupant les seves capacitats comunicatives i de convivència en un context divers, destacant la difícil situació amb la que es troben els nens i nenes nouvinguts.


Hem de tenir molt en compte que és de gran importància que els infants nou vinguts se sentin acceptats i integrats a la classe i en la comunitat educativa. Per tant, s’ha de promoure la valoració i el respecte a la seva identitat lingüística i cultural perquè se sentin a gust per voler integrar-se en la comunitat d’acollida i amb la necessitat d’aprendre la nova llengua.

Per què succeeixi tot això la mestra ha d’oferir suport afectiu i garantir la comunicació amb l’infant i també amb la seva família, emprant tots els recursos i estratègies possibles (comunicació no verbal, aprendre paraules bàsiques de la llengua materna de l’infant i mostrar interès, valorar l’aprenentatge de noves llengües i cultures i promoure la seva coneixença i respecte a l’aula, buscar una persona que pugui servir de mediadora, etc.). D’altra banda, també és molt important crear contextos de convivència perquè els alumnes, i també les famílies, puguin establir llaços.

Com a conclusió podem destacar la importància de possibilitar situacions reals, diverses, i amb càrrega afectiva, com són: els jocs, les cançons, els contes, els debats en torn a un tema que els agradi, activitats en que puguin parlar de la pròpia identitat i conèixer la dels companys, etc. Tot això perquè tots els alumnes avancin en l’adquisició de la llengua del país a partir de situacions que els hi cridin l’atenció i en que les interaccions siguin necessàries, comptant sempre amb la guia i suport del o la mestre/a.


PARAULES CLAU

-Plurilingüisme
-Adaptació a la diversitat
-Llengua oral
-Comunicació
-Convivència


PREGUNTES

-Com podem actuar en el cas que hi hagi prejudicis sobre la cultura dels immigrants en la comunitat educativa per afavorir la comprensió i l’acceptació i evitar el sentiment d’exclusió?


REFLEXIÓ

Aquesta lectura m’ha fet pensar en la situació per la qual passen els infants nouvinguts quan s’insereixen a l’aula, un context que ja resulta un repte pels alumnes autòctons i que pels estrangers ha de comportar una situació molt frustrant al no poder comprendre als altres ni fer-se comprendre. Penso que els mestres hem de ser comprensius amb el que pot sentir l’infant i esforçar-nos per comunicar-nos amb ell i guanyar-nos la seva confiança perquè se senti segur.

A més, hem de respectar el període de silenci pel qual passen aquests nens i nenes fins que senten seguretat amb la classe i amb les bases lingüístiques que va adquirint a poc a poc per començar a parlar. És important que no forcem a l’infant a parlar, simplement hem d’intentar crear situacions per tal que se senti integrat en el grup i amb la necessitat de comunicar-se amb les persones que li envolten.

Això hem recorda a alguns aspectes que va comentar la Maria José Lobo a la conferència que ens va donar sobre la Introducció a l’ensenyament d’anglès a educació infantil. Ella ens va explicar que els infants tenen molta facilitat per aprendre una nova llengua, ja que són especialment desperts i s’interessen per tot el que els envolta. A més, els nens i nenes petits/es aprenen a parlar quan els hi sorgeix la necessitat, per la qual cosa amb els infants nou vinguts simplement hem d’ ajudar-los a sentir-se acollits, tenir paciència i encoratjar-los perquè participi a classe.

Per últim, mencionar que el fet que hi hagi diversitat a classe no és cap problema, sinó que permet que els nens i nenes creixin amb l’acceptació de la diferència, aprenguin a valorar-la i a conviure amb diferents persones.

A continuació trobarás un link que et portará a una pàgina web en la qual trobaràs diferents recursos didàctics que es poden utilititzar per treballar la diversitat a l'aula d'infantil, o si més no, per extreure'n idees.

http://haciaunaescuelainclusiva.blogspot.com.es/2008/04/unidades-didcticas-para-trabajar-la.html


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada