1.
LENGUA
ORAL EN AULAS MULTICULTURALES Y PLURILINGUES EN EDUCACIÓN INFANTIL (Barragán 2002)
SÍNTESIS
Catalina Barragán ens parla d’una qüestió
actual que avui dia trobem a totes les aules d’infantil: la diversitat cultural
i lingüística, cada cop més present a la nostra societat. Al llarg de la
lectura aborda tot allò que els mestres hem de tenir en compte perquè els
infants puguin anar desenvolupant les seves capacitats comunicatives i de
convivència en un context divers, destacant la difícil situació amb la que es
troben els nens i nenes nouvinguts.
Hem de tenir molt en compte que és de gran
importància que els infants nou vinguts se sentin acceptats i integrats a la
classe i en la comunitat educativa. Per tant, s’ha de promoure la valoració i
el respecte a la seva identitat lingüística i cultural perquè se sentin a gust
per voler integrar-se en la comunitat d’acollida i amb la necessitat d’aprendre
la nova llengua.
Per què succeeixi tot això la mestra ha d’oferir
suport afectiu i garantir la comunicació amb l’infant i també amb la seva
família, emprant tots els recursos i estratègies possibles (comunicació no
verbal, aprendre paraules bàsiques de la llengua materna de l’infant i mostrar interès,
valorar l’aprenentatge de noves llengües i cultures i promoure la seva
coneixença i respecte a l’aula, buscar una persona que pugui servir de
mediadora, etc.). D’altra banda, també és molt important crear contextos de
convivència perquè els alumnes, i també les famílies, puguin establir llaços.
Com a conclusió podem destacar la importància
de possibilitar situacions reals, diverses, i amb càrrega afectiva, com són:
els jocs, les cançons, els contes, els debats en torn a un tema que els agradi,
activitats en que puguin parlar de la pròpia identitat i conèixer la dels
companys, etc. Tot això perquè tots els alumnes avancin en l’adquisició de la
llengua del país a partir de situacions que els hi cridin l’atenció i en que
les interaccions siguin necessàries, comptant sempre amb la guia i suport del o
la mestre/a.
PARAULES CLAU
-Plurilingüisme
-Adaptació a la diversitat
-Llengua oral
-Comunicació
-Convivència
PREGUNTES
-Com podem actuar en el cas que hi hagi
prejudicis sobre la cultura dels immigrants en la comunitat educativa per
afavorir la comprensió i l’acceptació i evitar el sentiment d’exclusió?
REFLEXIÓ
Aquesta lectura m’ha fet pensar en la situació
per la qual passen els infants nouvinguts quan s’insereixen a l’aula, un
context que ja resulta un repte pels alumnes autòctons i que pels estrangers ha
de comportar una situació molt frustrant al no poder comprendre als altres ni fer-se
comprendre. Penso que els mestres hem de ser comprensius amb el que pot sentir
l’infant i esforçar-nos per comunicar-nos amb ell i guanyar-nos la seva
confiança perquè se senti segur.
A més, hem de respectar el període de silenci
pel qual passen aquests nens i nenes fins que senten seguretat amb la classe i
amb les bases lingüístiques que va adquirint a poc a poc per començar a parlar.
És important que no forcem a l’infant a parlar, simplement hem d’intentar crear
situacions per tal que se senti integrat en el grup i amb la necessitat de
comunicar-se amb les persones que li envolten.
Això hem recorda a alguns aspectes que va
comentar la Maria José Lobo a la conferència que ens va donar sobre la
Introducció a l’ensenyament d’anglès a educació infantil. Ella ens va explicar
que els infants tenen molta facilitat per aprendre una nova llengua, ja que són
especialment desperts i s’interessen per tot el que els envolta. A més, els
nens i nenes petits/es aprenen a parlar quan els hi sorgeix la necessitat, per
la qual cosa amb els infants nou vinguts simplement hem d’ ajudar-los a
sentir-se acollits, tenir paciència i encoratjar-los perquè participi a classe.
Per últim, mencionar que el fet que hi hagi
diversitat a classe no és cap problema, sinó que permet que els nens i nenes creixin
amb l’acceptació de la diferència, aprenguin a valorar-la i a conviure amb
diferents persones.
A continuació trobarás un link que et portará a una pàgina web en la qual trobaràs diferents recursos didàctics que es poden utilititzar per treballar la diversitat a l'aula d'infantil, o si més no, per extreure'n idees.
http://haciaunaescuelainclusiva.blogspot.com.es/2008/04/unidades-didcticas-para-trabajar-la.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada