LECTURA 8: ELS JOCS DE REPRESENTACIÓ, UNA EINA PER AFAVORIR EL
DESENVOLUPAMENT DEL LLENGUATGE
PARAULES CLAU: Infància,
educació, llenguatge, jocs de representació, comunicació.
SÍNTESI:
Els jocs de
representació són situacions que possibiliten interaccions diverses que
vehiculen coneixements i que faciliten el creixement lingüístic. Durant el segon
cicle d’educació infantil, és a dir dels 3 als 6 anys, els infants avancen amb
passos gegantins cap al domini del llenguatge a un nivell que els acostarà al
que utilitzen les persones adultes.
Durant aquest cicle
aprenen a fer noves demandes a través d’un llenguatge més elaborat. Socialment
també es produiran canvis en el domini de les habilitats comunicatives, ja que
aprendran les convencions que regulen la presa de torns, el manteniment del
tòpic, com reparar les frases quan no se’ls entén… En definitiva, el món
lingüístic dels infants, durant aquests anys, s’ampliarà.
La lectura també parla
sobre l'organització dels jocs de representació. En relació a aquest tema fa
referència al fet que és important planificar el que es representarà en
funció dels interessos dels alumnes i les alumnes, tenint en compte que no
totes les representacions són adequades per totes les edats, per exemple,
s'han de buscar aquelles que facin referència a la vida diària pels infants més
petits, ja que el serà una situació molt més propera. A més, proposa que el joc
disposa de dos moments:
1. Motivació i conèixer
l'esquema. Aquesta part comportarà una gran quantitat de vocabulari nou i
aprendran noves estructures lingüístiques.
2. Representació. Tot i
que l'espai ja està organitzat, els infants, poden participar en la
planificació de com representaran, quins rols hi haurà, etc. Afavorirà al
llenguatge pel que fa a l'estructuració narrativa o a establir relacions.
Finalment, la lectura
remarca el joc de representació com a intervenció del llenguatge i destaca
que aquest tipus de recurs és ideal com a marc per la intervenció amb
aquells infants que no segueixen una evolució correcta, pel fet de crear un
context proper i garantir que el seu coneixement representi un progrés
qualitatiu. A més, aquest recurs suposa facilitat per ajustar-se a les necessitats
comunicatives i lingüístiques.
REFLEXIÓ PERSONAL:
M’ha semblat una lectura molt
interessant, ja que parla sobre la importància del joc simbòlic i del joc
representatiu a l’aula, amb l’objectiu de què els infants adquireixin
llenguatge. Crec que és imprescindible tenir en compte els jocs de
representació, ja que els infants poden satisfer els seus desitjos, fer com si
fossin adults o cometre errors sense que hi hagi cap tipus de conseqüència.
A més a més, amb aquesta tipologia de
jocs tenen l’oportunitat d’interaccionar, fet que potenciarà les seves
habilitats comunicatives i els ajudarà a adquirir formes més complexes. A més a
més, segons la lectura hi ha dos moments principals en aquest tipus de joc:
primer, motivar a l’infant i, després, fer una representació, on es podarà en
pràctica els aspectes apresos anteriorment.
Per una altra banda, també m’ha
semblat molt interessant el fet que parli del paper del mestre, el qual ha de
conèixer els interessos dels infants, fixant-se tant en la comunicació verbal
com en la no verbal. Així doncs, d’aquesta manera podrà observar els interessos
dels infants, el que saben sobre un tema, etc.
A més a més considero que és
imprescindible que perquè els infants aprenguin a partir del joc simbòlic, els
mestres, organitzin l’espai i donin totes les oportunitats possibles per a
afavorir aquest aprenentatge.
PREGUNTES A
L’AUTOR:
- En el joc de representació, quin és el paper que juga el mestre o la mestra? Segons la intervenció de l’educador/a, el joc representatiu pot variar quant a metodologia o efectes positius?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada