dimarts, 23 de maig del 2017

LECTURA 8: ELS JOCS DE REPRESENTACIÓ, UNA EINA PER AFAVORIR EL DESENVOLUPAMENT DEL LLENGUATGE



LECTURA 8: ELS JOCS DE REPRESENTACIÓ, UNA EINA PER AFAVORIR EL DESENVOLUPAMENT DEL LLENGUATGE

PARAULES CLAU: Infància, educació, llenguatge, jocs de representació, comunicació.

SÍNTESI:
Els jocs de representació són situacions que possibiliten interaccions diverses que vehiculen coneixements i que faciliten el creixement lingüístic. Durant el segon cicle d’educació infantil, és a dir dels 3 als 6 anys, els infants avancen amb passos gegantins cap al domini del llenguatge a un nivell que els acostarà al que utilitzen les persones adultes.

Durant aquest cicle aprenen a fer noves demandes a través d’un llenguatge més elaborat. Socialment també es produiran canvis en el domini de les habilitats comunicatives, ja que aprendran les convencions que regulen la presa de torns, el manteniment del tòpic, com reparar les frases quan no se’ls entén… En definitiva, el món lingüístic dels infants, durant aquests anys, s’ampliarà.

La lectura també parla sobre l'organització dels jocs de representació. En relació a aquest tema fa referència al fet que és important planificar el que es representarà en funció dels interessos dels alumnes i les alumnes, tenint en compte que no totes les representacions són adequades per totes les edats, per exemple, s'han de buscar aquelles que facin referència a la vida diària pels infants més petits, ja que el serà una situació molt més propera. A més, proposa que el joc disposa de dos moments:

1. Motivació i conèixer l'esquema. Aquesta part comportarà una gran quantitat de vocabulari nou i aprendran noves estructures lingüístiques.

2. Representació. Tot i que l'espai ja està organitzat, els infants, poden participar en la planificació de com representaran, quins rols hi haurà, etc. Afavorirà al llenguatge pel que fa a l'estructuració narrativa o a establir relacions.
Finalment, la lectura remarca el joc de representació com a intervenció del llenguatge i destaca que aquest tipus de recurs és ideal com a marc per la intervenció amb aquells infants que no segueixen una evolució correcta, pel fet de crear un context proper i garantir que el seu coneixement representi un progrés qualitatiu. A més, aquest recurs suposa facilitat per ajustar-se a les necessitats comunicatives i lingüístiques.

REFLEXIÓ PERSONAL:
M’ha semblat una lectura molt interessant, ja que parla sobre la importància del joc simbòlic i del joc representatiu a l’aula, amb l’objectiu de què els infants adquireixin llenguatge. Crec que és imprescindible tenir en compte els jocs de representació, ja que els infants poden satisfer els seus desitjos, fer com si fossin adults o cometre errors sense que hi hagi cap tipus de conseqüència.

A més a més, amb aquesta tipologia de jocs tenen l’oportunitat d’interaccionar, fet que potenciarà les seves habilitats comunicatives i els ajudarà a adquirir formes més complexes. A més a més, segons la lectura hi ha dos moments principals en aquest tipus de joc: primer, motivar a l’infant i, després, fer una representació, on es podarà en pràctica els aspectes apresos anteriorment.

Per una altra banda, també m’ha semblat molt interessant el fet que parli del paper del mestre, el qual ha de conèixer els interessos dels infants, fixant-se tant en la comunicació verbal com en la no verbal. Així doncs, d’aquesta manera podrà observar els interessos dels infants, el que saben sobre un tema, etc.
A més a més considero que és imprescindible que perquè els infants aprenguin a partir del joc simbòlic, els mestres, organitzin l’espai i donin totes les oportunitats possibles per a afavorir aquest aprenentatge.

PREGUNTES A L’AUTOR:



  • En el joc de representació, quin és el paper que juga el mestre o la mestra? Segons la intervenció de l’educador/a, el joc representatiu pot variar quant a metodologia o efectes positius?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada