Avui hem tingut un convidat molt especial, en
Pere Peris. Si dic que ha estat especial és per un motiu concret, i és que a
meitat de la seva visita, hem descobert que és el company del nostre tutor, en
Xavier Gimeno. M’ha fet molta il·lusió conèixer-lo, perquè molts cops ens parla
d’ell. El cas és que ha vingut a explicar-nos la
relació que tenen els contes amb les emocions, però abans d’això, ens ha
repartit un paperet a cadascuna de nosaltres on hi havia una paraula escrita. M’ha
agradat molt una frase que ha dit, i és la següent: “La vida ha de ser un joc”.
Estic molt d’acord amb aquesta afirmació, perquè com sabem, no per jugar vol
dir que no estiguem aprenent sinó tot el contrari, que a través de la diversió
aprenem moltíssimes coses i ni tan sols ens assabentem.
Tot seguit, ens ha fet tancar els ulls i
imaginar-nos un conte que ens expliquessin de petites. M’ha fet molta il·lusió viure
aquest moment, ja que ha sigut una introspecció a un passat molt feliç. A més,
ens ha fet recordar qui ens l’explicava, i jo he pensat en el conte de les set
cabretes que m’explicava el meu pare cada nit per anar a dormir.
Més tard, ens ha ensenyat com a exemples
alguns contes infantils que li agraden molt pels valors que transmeten. Un d’ells
ha estat “El gato con botas”, que
segons en Pere Peris, transmet valors d’astúcia i emprenedoria. També ens ha
mostrat “Camaleó Variopinto”, que
tracta d’un camaleó que canvia de color i es camufla. En relació a això, ha fet
una metàfora amb els professors, ja que diu que som actors amb un guió en
construcció, que prenem decisions constantment i que ens adaptem a tota mena de
situacions. “Amb tot el cor” ha estat la següent obra que ens ha mostrat, amb
la qual podem treballar aspectes d’afecte, acolliment, separació i distància,
entre d’altres. Tanmateix, ens ha explicat “La història de l’Emma”, un llibre
molt interessat per a treballar la diversitat familiar, ja que sovint ens costa
molt explicar-ho, i a través d’una història ho podem fer més fàcilment. Doncs,
el llibre té com a protagonista l’Emma, que demostra que l’estima no és a
nivell físic sinó sentimental. També podem tractar el tema de les pèrdues
familiar a través del llibre “No és fàcil, petit esquirol”, ja que en ell, el protagonista
perd la mare.
Arran d’això, en Pere ens ha fet reflexionar la
natura, i ens ha recomanat que ens mantinguem en contacte amb ella, ja que d’alguna
manera, els animals i les plantes ens expliquen el cicle de la vida.
Per finalitzar, ens ha explicat un conte que m’ha
semblat molt maco i amb molts valors de fons: “Sopa de pedres” Es tracta d’un
personatge que tornava de la guerra i tenia molta gana. Per aquest motiu, va
anar de casa en casa demanant una miqueta de menjar, però tothom li responia
que era una època on els aliments escassejaven, i que no li’n podien donar. El soldat
doncs, va optar per demanar a la gent que l’ajudés a fer una sopa de pedres,
però ningú ho va voler fer, i es va posar molt trist. Al veure’l plorar els
nens s’hi van acostar i ell va explicar-los el problema. Doncs, van voler
ajudar-lo i entre tots li van portar el que havia demanat: una perola grossa,
aigua, un grapat de pedres i llenya per a fer foc. Tots estaven impacients per
tastar-la, però ell va considerar que li’n faltava sal. Doncs, un nen va córrer
a buscar-ne. Li’n faltava tomàquet, i van anar-lo a buscar. Patates, arròs,
cebes, cols, llenties, apis, i fins i tot un pollastre. Un cop la sopa estava
feta, va dir als infants que anessin a buscar a tots els seus familiars, que
avui hi havia sopa de pedres per dinar. Ningú es va quedar sense el seu plat, i
a partir d’aquell dia, van aprendre a compartir una mica més el que cadascú
tenia.
Doncs, entenem que a través de la pedagogia
sistèmica poder fer més si ho fem junts. Us deixo un enllaç on trobareu aquest conte molt ben explicat: http://www.xesco.cat/conte.php?nId=293622583. A més, per acabar la sessió, en Pere ens
va fer llegir les paraules que ens havia donat al principi, perquè és el que
també havíem de posar a la sopa de pedres: constància, innovació, esperança,
màgia, superació, direcció, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada