IDEES CLAU
Recolzament comunicatiu. El text destaca la importància de
recolzar als infants quan es comuniquen, de potenciar la seva expressió, de ser
clars amb el missatge i adaptar-se a ells. També cal escoltar-los, ser
pacients, tenir una bona actitud cap a la seva expressió, etc.
La manera de parlar és clau
pels infants. El to de
veu, la velocitat de la parla, el llenguatge corporal o no verbal, entre d’altres
aspectes incideixen totalment en com els infants entenen i interioritzen el
missatge que els estem comunicant. Per tant, no són tant importants les
paraules sinó com les diem, de què les acompanyem. Així doncs: els gestos
positius, carícies, somriures... provoquen un efecte positiu en l’infant, li
aporten seguretat afectiva i, a més, entenen millor el significat de les
paraules. D’altra banda, amb un llenguatge no verbal totalment contrari (gestos
negatius, to de veu enfadat o nerviós, expressions facials tenses...) provocarà
que l’infant rebi les paraules amb una idea negativa, com si fos alguna cosa
dolenta.
Respecte en la manera de
parlar als infants. Cal
valorar als infants, respectar-los i atendre les seves necessitats i interessos
en cada moment, també quan s’expressen i quan els parlem. És important parlar
de manera que no ataquem ni siguem agressius amb el que diem, no es pot ferir
als infants o dir-los coses negatives: no se’ls ha de qualificar amb adjectius
negatius ni dir que són “de tal manera”, sinó que se’ls pot dir que en aquell
moment “estan d’aquesta determinada manera”. Tot s’ha de dir des del respecte,
el tacte i l’afecte. També, d’altra banda, és necessari analitzar aspectes com
la seva audició, etc. per poder corroborar que podran desenvolupar el
llenguatge de manera habitual o si necessitaran alguna mena de suport.
5 PARAULES CLAU
1. Recolzament comunicatiu
2. Llenguatge no verbal
3. Manera de parlar
4. Afectivitat
5. Respecte
REFLEXIÓ
Aquest text m’ha semblat molt útil i concís ja que no només es basa en la
teoria, sinó que explica exemples i recursos que es poden aplicar a situacions
reals determinades, a la pràctica amb els infants. Són set punts ben
sintetitzats on s’explica clarament formes adequades de dirigir-se cap als
infants durant la comunicació, com fer-ho en diversos moments o casos concrets
com, per exemple, quan llegim un conte, quan obrim un debat i fem parlar als
infants... I també per saber quina entonació utilitzar en cada moment i tenir
present que influeix molt en els infants aquest to de veu i llenguatge no
verbal que utilitzem. Crec que és molt important que puguem tenir en compte tot
això que explica l’article per a la vida diària a una aula, ja que podrem
afavorir a que els infants s’expressin amb total llibertat, sense cap tipus de
cohibició i de la millor manera possible, sense donar-los missatges
contradictoris ni ferint la seva autoestima. Treballar la comunicació implica
que cal acollir emocionalment als infants i fer que puguin expressar les seves
emocions i sentiments, de la mateixa manera que necessiten sentir que aquests
són respectats. Em sembla una bona idea fer filmacions de les activitats
diàries per poder analitzar com fem el nostre paper com a mestres i com
treballem aquest llenguatge oral. Tot i això, em sembla necessari dir que les
idees es troben una mica desordenades en el text, que no segueixen un ordre
sinó que es van exposant barrejades.
Pel que fa a la connexió amb la resta de lectures que han fet les
companyes, crec que és destacable la lectura que s’anomena “El arte de
conversar: escuchar, hablar y compartir en el corro”, ja que explica la
importància de parlar en rotllana i estratègies per fer-ho de la millor manera
possible. Cal que sigui un espai tranquil, en calma, on es puguin expressar les
emocions, etc. Tal i com defensa la lectura que jo he treballat. També explica
la necessitat de crear espais d’interacció i de comunicació on sorgeixin
diferents experiències que enriquiran el llenguatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada