divendres, 26 de maig del 2017

Lectura (9) IV. LLENGUA ORAL EN LES AULES MULTICULTURALS I PLURILINGÜES EN L'EDUCACIÓ INFANTIL- Barragán 2002


PARAULES CLAU

Multiculturalitat

Llengua oral

Integració

Plurilingüisme

Estratègies

RESUM

L’article de Catalina Barragán ens mostra la realitat actual de moltes escoles: alumnes amb orígens lingüístics, culturals i socials diferents. Per aquest motiu, els educadors i les educadores han hagut de reflexionar i buscar estratègies perquè els ajudi en el seu dia a dia. Aquesta lectura parla de la importància de promoure la igualtat d’oportunitats i el respecte a l’alumnat amb orígens lingüístics, culturals i socials diversos.



Aquests infants tenen diversos reptes quan entren a l’escola: conèixer la llengua de l’escola, les relacions amb els iguals, la integració a l’escola, i la igualtat d’oportunitats, entre altres. Hem de revisar els propis estereotips i prejudicis que poden condicionar unes actituds negatives a les diverses llengües i altres referents d’identitat (cultura, costums, etc.). Els mestres tenen un gran paper pel que fa a aquest aspecte i com he dit anteriorment, han de buscar diversos recursos, com per exemple, saber la seva llengua i buscar recursos per fer-se entendre donant importància a la relació família-escola. 

De la mateixa manera que l’autora esmenta a la lectura, els educadors/es hem de buscar estratègies que ajudin en la tasca diària per tal que els infants se sentin integrats a l’aula. En la lectura hem pogut observar algunes, com per exemple: organitzar els espais perquè puguin fer coses conjuntament: parlar, investigar, etc. A més, en les rutines es repeteixen accions cada dia, i en les entrades i les sortides es creen els primers models d’expressió. M’ha cridat l’atenció “El llibre de vida” que esmenta l’autora en la lectura, ja que s’utilitza per crear un conte conjuntament de tots els infants de l’aula, en el qual cada infant porta una foto de petit, dibuixos per tal de conèixer altres llocs del món. I a més en la biblioteca, podem observar històries d’altres països, poesies... o en els jocs, també poden conèixer diversos països, i trobar similituds i diferencies amb el país de referència. Per tant, aquestes estratègies són imprescindibles per potenciar la llengua oral en les aules multiculturals i plurilingües en Educació Infantil.




PREGUNTES A L’AUTOR 

  1. Amb quines estratègies podem treballar els prejudicis que pugin apareixen entre els infants? 
  2. De quina manera podem oferir contextos de convivència entre famílies dels immigrants i les autòctones per a que es coneguin millor?


REFLEXIÓ 

Després de llegir la lectura he pogut adonar-me’n de la gran importància que té la multiculturalitat i el plurilingüisme en les aules. Ensenyar la llengua oral als infants de manera global és molt enriquidor, ja que com a docents hem d’ensenyar als alumnes a conviure amb totes les diferències i a respectar-se entre tots. La clau, per tant, és incloure aquests alumnes nouvinguts i situar-los en tasques de col·laboració. S’han de portar a terme activitats comunicatives i utilitzar diverses estratègies per tal de fomentar aquest aspecte, per tal que els nens i les nenes puguin realitzar coses junts i puguin compartir la seva cultura i fomentar la igualtat social. 

Finalment, vull relacionar la lectura amb la visita que ens va fer la Maria José, ja que vam tractar el tema de la llengua estrangera. Ens va parlar sobre la importància d’entendre les diverses llengües i sobre el fet que tots els infants se sentin integrats a l’aula. A més, ens va mostrar diverses activitats pràctiques per aquells alumnes nouvinguts que no entenen l’idioma: una d’elles era un tipus de joc en el que havíem d’anar dient números en anglès per tal de practicar l’idioma d’una manera divertida. I en l’altra activitat ens va parlar durant tota l’estona en Danès. Ens va voler fer saber que existeixen molts recursos per aprendre una llengua i a més, fer-ho de manera significativa i dinàmica. 

Per tant s’han de promoure situacions en les quals la interacció entre diversos nens i nenes i altres persones sigui necessària. D’aquesta manera, com a docents hem de facilitar la comprensió a tots els infants gestionant els diàlegs, donant suports visuals, i proporcionar experiències interessants, hem d’animar-los a participar i sobretot els hi hem de donar seguretat afectiva. 

Aquí deixo un enllaç que parla més específicament sobre els aspectes més importants sobre la interculturalitat i la integració social: https://drive.google.com/file/d/0B-oDGdyfCHJlVWZwUndKN0V3OHM/view


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada