Idees Claus
1.Alfabetització emergent:
Mitjançant aquesta , el infant s’incorpora al món de la comunicació ( ja sigui
a través de la lectura , com a través de la parla ) . Aquestes habilitats que l’infant
desenvolupa li permetran comprendre amb majors beneficis tot el que envolta que
envolta la pràctica comunicativa. Aquest desenvolupament li servirà fora i dins
de l’escola. L’alfabetització té dues pràctiques claus: la lectura dialògica i
la lectura compartida .
2.Lectura dialògica:
Es produeix entre grup d’iguals o inclús amb la mestra. Bàsicament és la
lectura que es pot produir dins un aula i es fonamenta en la interacció
posterior a la lectura entre aquests sistemes esmentats anteriorment ( infants
entre infants o infants amb la mestra ) . Aquesta interacció tindrà majors
beneficis quan el grup sigui reduït.
3.Lectura
compartida: La lectura compartida conta amb dos sistemes claus , la família i l’infant.
Es tracta de fer la lectura entre l’infant i un adult, és a dir , fer una
lectura conjunta, on s’intensifiqui l’activitat de la lectura gràcies a la intervenció
de l’adult. Gràcies a l’adult es millorarà la comprensió de la lectura , es reflexionar
sobre ella ,es motivar més, ... en definitiva hi hauran beneficis en el
desenvolupament de les habilitats de descodificació i de comprensió .
Paraules Claus
Lectura
compartida
Lectura dialògica
Alfabetització
Interacció
Preguntes
-Que podem fer en
un context amb una baixa implicació familiar?
-Com faríem la
lectura dialògica amb infants provinents de països diferents ?
- Quin tipus de
llibres són els que comporten majors beneficis
Reflexió
Trobo que en
segons quines escoles o contextos , involucrar a les famílies en l’educació
dels seus fills és una tasca gairebé impossible . Famílies que no tenen un
hàbit de lectura difícilment estaran motivades o veuran els beneficis a la
lectura compartida. Això és possible que creï desigualtats d’aprenentatge entre
els infants d’una mateixa aula , i per tant , es pugui segregar la classe entre
infants amb habilitats de descodificació i comprensió bona i infants amb
aquestes habilitats menys desenvolupades. Aquestes habilitats són essencials
per l’adquisició d’altres aprenentatges , per tant a la llarga podria ocasionar
desigualtats d’aprenentatge, o si més no , infants amb més o menys capacitat d’aprenentatge.
És per això que crec que en els contextos en els que implicació familiar sigui
baixa, s’hauria d’implementar algun tipus de programa, on de manera individualitzada
, tots i cada un dels infants poguessin fer aquesta pràctica ( lectura
compartida ) amb algun adult ( encara que aquest no sigui familiar ) .
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada