dissabte, 27 de maig del 2017

Lectura 9: Lengua oral en aulas multiculturales y plurilingües en educació infantil

Lectura IV (9) - Lengua oral en aulas multiculturales y plurilingües en educació infantil - Barragán (2002) - Ana Ruiz


Paraules clau:
enllaç

Diversitat, cultura, reflexió, acollir, llengua, multilingüisme, comunitat, silenci, integració, comunicació, exclusió, repte, realitat.


Resum:

La diversitat cultural a les aules és una realitat a la qual estem exposats dia a dia. I és la tasca dels educadors d'avui crear un entorn i un mètode que ajudi a tots els integrants d'aquesta comunitat a entendre's entre ells.

En aquest article trobem una docent, la Catalina Barragán, que a través de quatre dels seus alumnes multiculturals, en Mohamed, l'Ibrahim, l'Aicha i en Dimitri, ens aproxima una mica a aquesta situació. És la seva tasca, reflexionar sobre quina és la millor manera d'acollir-los a tots.

Des de fa uns anys, trobem una llarga llista d'alumnes que tenen com a primera llengua, una que no coincideix amb la de l'escola que els rep ni amb el país que els acull. És per això, que s'han de crear una sèrie de recursos innovadors perquè aquesta primera fase de no enteniment sigui superada com més aviat millor.

L'escola ha d'integrar-se amb les famílies per tal que la integració i la convivència sigui la més amena possible, evitant l'exclusió i els prejudicis que vénen inclosos amb determinada cultura i determinada llengua.

Preguntes a l'autor:

-Com s'ha de tractar la multiculturalitat?

Reflexió: 

La multiculturalitat és una realitat a la qual ens afrontem dia a dia. Cada cop que un alumne nou arriba a l'escola i aquest no entén la llengua s'obre un procés d'enteniment que ha de començar amb la creació dels mètodes necessaris perquè això passi.

No s'ha de pressionar als alumnes a parlar, menys encara quan la llengua que se'ls està exigint no és a la que estan acostumats. La pressió farà que aquest desenvolupin una aversió i una por cap a ella que només farà que el seu aprenentatge sigui més lent.

Les famílies juguen un paper molt necessari, ja que serà gràcies a l'esforç i la cooperació de tots com s'aconseguirà que els infants parlin la nova llengua i s'integrin dins el grup classe. No es tracta d'oblidar la mateixa cultura i la mateixa llengua sinó de compaginar-la amb aquell que troben al país que a partir d'aleshores serà casa seva.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada