divendres, 26 de maig del 2017

Lectura 7: Lectura compartida i estratègies de comprensió lectora


IDEES CLAU

La lectura compartida és una de les practiques d’alfabetització emergent més beneficioses. Aquest tipus de lectura s’ha demostrat que resulta molt beneficiosa pel desenvolupament cognitiu i lingüístic. Amb això, també ho és el fet que els pares (o familiars) dediquin temps a llegir amb els infants, explicar històries, etc. Ja que això incrementa el seu vocabulari i desenvolupa aspectes molt importants del seu llenguatge i habilitats comunicatives.

L’infant (lector) pot adonar-se dels seus errors amb l’ajuda del docent o adult que l’acompanya. L’adult pot fer preguntes de comprensió lectora, comprovar aquesta comprensió, etc. D’aquesta manera, l’infant podrà corregir els seus errors, elaborar un aprenentatge més significatiu i, en definitiva, millorar el seu llenguatge. La lectura es divideix en 3 moments: modelatge (verbalització i exteriorització del pensament del docent), “andamiaje” (recolzament de l’adult a l’infant per ajudar-lo a realitzar la tasca i anar retirant-se gradualment) i introspecció (és igual que el modelatge però per part de l’alumne, aquest verbalitza i exterioritza el seu pensament i és capaç de reflexionar sobre els passos que ha fet).

Desenvolupament d’estratègies de comprensió lectora mitjançant el treball d’un text en concret. Aquest article tria un text en concret sobre el qual treballen i basen les seves explicacions, aquest s’anomena “El tonto de mi pueblo”. D’aquest, poden extreure i comprovar que, ja des dels 4 anys d’edat, els infants poden realitzar reflexions explícites i verbalitzades i desenvolupen nombroses estratègies de comprensió lectora quan es troben, com en aquest cas, en una situació de lectura compartida amb un adult o docent.


5 PARAULES CLAU

-          Lectura compartida

-          Beneficis

-          Interacció

-          Recolzament

-          Correcció d’errors

 
REFLEXIÓ

Aquest ha sigut un text dens però amb un rerefons molt ric, m’ha aportat molts detalls sobre els motius pels quals és tant beneficiosa la lectura compartida. Ja que anteriorment ja tenia clar que aquest tipus de lectura, amb l’infant acompanyat d’un adult i interaccionant amb ell, era molt enriquidora per a aquests però no havia indagat mai en els motius, en què incidia directament i de quina manera ho feia. Tampoc m’havia plantejat els passos o moments de la lectura ni que es repetissin en tots els casos de manera generalitzada. Crec que encara queda molt a treballar a moltes escoles ja que no desenvolupen suficientment aquest espai de lectura compartida o creuen que ho fan però realment és molt pobre i no s’aconsegueix aportar aspectes de millora per l’infant ni que aquest arribi a adquirir unes bones habilitats comunicatives ja que no se sol treballar el fet de preguntar i corroborar sobre la comprensió lectora a infants petits (4-5 anys) ni tan sols als grans, en la majoria de casos. Per tant, la lectura es redueix a moments on l’infant i l’adult estan compartint un temps i un espai i tenen en comú que llegeixen el conte a la vegada però no comparteixen experiències, vivències ni una comunicació dialogada sobre el tema, a més que tampoc se sol incentivar al fet que expliquin com s’han sentit en llegir aquell conte o llibre o simplement es fan algunes preguntes tancades que no donen lloc a que l’infant pugui obrir-se i, per tant, no es dóna l’oportunitat de poder aprofitar realment els beneficis que aporta aquesta lectura compartida. Hauríem de ser més conscients, tant a nivell d’escola com en l’àmbit familiar, de la importància de potenciar aquests espais i que cal treballar-los tant o més que altres activitats relacionades amb la llengua, ja que són les que realment afavoriran a un aprenentatge real de les habilitats comunicatives i que els serviran per a la vida quotidiana i en un futur.

Recomano aquest article: Aprender a leer con la lectura compartida: Otra lectura es posible. Revista AULA. M. Agustí Quílez, M. Ballart Macabich, M. García Safont.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada