dissabte, 27 de maig del 2017

Lectura 8. Els jocs de representació, una eina per afavorir el desenvolupament del llenguatge

PARAULES CLAU: Infància, educació, llenguatge, jocs de representació, comunicació

SÍNTESI:
Els jocs de representació són situacions que possibiliten interaccions diverses que vehiculen coneixements i que faciliten el creixement lingüístic. Durant el segon cicle d’educació infantil, és a dir dels 3 als 6 anys, els infants avancen amb passos gegantins cap al domini del llenguatge a un nivell que els acostarà al que utilitzen les persones adultes.


Durant aquest cicle aprenen a fer noves demandes a través d’un llenguatge més elaborat. Socialment també es produiran canvis en el domini de les habilitats comunicatives, ja que aprendran les convencions que regulen la presa de torns, el manteniment del tòpic, com reparar les frases quan no se’ls entén…


En definitiva, el món lingüístic dels infants, durant aquests anys, s’ampliarà.


La lectura també parla sobre l'organització dels jocs de representació. En relació a aquest tema fa referència al fet que és important planificar el que es representarà en funció dels interessos dels alumnes i les alumnes, tenint en compte que no totes les representacions són adequades per totes les edats, per exemple, s'han de buscar aquelles que facin referència a la vida diària pels infants més petits, ja que el serà una situació molt més propera. A més, proposa que el joc disposa de dos moments:


1. Motivació i conèixer l'esquema. Aquesta part comportarà una gran quantitat de vocabulari nou i aprendran noves estructures lingüístiques.


2. Representació. Tot i que l'espai ja està organitzat, els infants, poden participar en la planificació de com representaran, quins rols hi haurà, etc. Afavorirà al llenguatge pel que fa a l'estructuració narrativa o a establir relacions.

Finalment, la lectura remarca el joc de representació com a intervenció del llenguatge i destaca que aquest tipus de recurs és ideal com a marc per la intervenció amb aquells infants que no segueixen una evolució correcta, pel fet de crear un context proper i garantir que el seu coneixement representi un progrés qualitatiu. A més, aquest recurs suposa facilitat per ajustar-se a les necessitats comunicatives i lingüístiques.

PREGUNTES A L'AUTOR:
  • Segons expliques a l’article, l’autora Katherine Nelson (1996) afirma: "Se ha demostrado ampliamente que las representaciones mentales de los acontecimientos son formas básicas de conocimiento presentes en la primera infancia que ayudan en el desarrollo narrativo."El joc de representació, sempre és una forma bàsica present en la primera infància? Aquells que no fan joc de representació no poden incrementar el desenvolupament narratiu?
  • En el joc de representació, quin és el paper que juga el mestre o la mestra? Segons la intervenció de l’educador/a, el joc representatiu pot variar quant a metodologia o efectes positius?


REFLEXIÓ PERSONAL


Aquesta lectura personalment em va agradar molt des del primer moment en que hi vaig tenir contacte, a més a més, quan la vam compartir amb les companyes, totes vam tenir-ne opinions molt positives i semblants. Vam estar d’acord que parlar del joc simbòlic ens servirà molt durant el nostre futur professional dins les aules i n’hem de tenir coneixement. Aprendre a partir del joc i les experiències en general és un aspecte clau en l’àmbit d’educació infantil, però a nivell simbòlic hi hem de donar la màxima importància. Aquest tipus de joc ofereix els infants infinitat de valors i d’aprenentatges guiats per ells mateixos.

A nivell d’interacció és una base, comencen a fer ús de les converses per compartir moments molt quotidians i a practicar una gran quantitat de mots i vocabulari que estarà sempre present a la seva vida. Per tot això, crec que ha sigut molt enriquidor fer una lectura d’un tema que ens motiva i ens fa relacionar directament la importància de la llengua oral a educació infantil amb el món del joc.

http://criatures.ara.cat/blogs/pedra-paper-tisora/Joc-Simbolic_6_508809115.html Aquest enllaç parla de la informació bàsica del que comporta el joc simbòlic i penso que seria molt interessant fer-ne difusió per les famílies i totes aquelles persones que han tingut la oportunitat de conèixer la seva importància. És un aspecte senzill i a la vegada imprescindible pels infants en aquesta etapa a tots els nivells.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada