
2. Ment absorbent
: És un dels conceptes que Maria Montessori va desenvolupar , i explica el
perquè els infants aprenen. Ella es basa en que un infant té una plasticitat neuronal
molt gran, i per tant té una gran capacitat d’aprenentatge , que amb l’adultesa
es perd. Seria més o menys com considerar al infant una esponja que absorbeix. En
el cas de la llengua , l’infant aprendria de manera inconscient la llengua,
interioritzant mecanismes que li seran útils per la posterior parla i
comprensió.
3. La observació
: per tal de detectar les necessitats i interessos dels infants , el paper del
educador en la pedagogia de Montessori és totalment d’observació . Els infants
són els protagonistes i els que s’han de desenvolupar de manera autònoma per l’entorn
. Però el preparar l’entorn de manera justificada necessita una exhaustiva observació
prèvia per part dels educadors, aconseguint així , detectar tot allò que pugui
ser possible objecte de reflexió i per tant, possible objecte a millorar.
Paraules claus
Observació
Autonomia
Ment absorbent
Llibertat
Ambients
Preguntes
-
Quins
són els requisits per entrar en una escola amb pedagogia Montessori ?
-
Com
es podria adaptar aquesta pedagogia , a un paper més actiu del educador ( més
enllà de l’observació).
Reflexió
Com ja s’ha vist
la pedagogia Montessori ha estat un abans i un després en l’Educació Infantil. Tot
el que es adaptació de l’entorn perquè l’infant pugui desenvolupar-se amb
autonomia; el treball a partir de material didàctic el qual hagi estat objecte
de reflexió prèvia ( donar-li un sentit a allò que fem ); i inclús el posicionament
del educador davant l’infant. D’aquest últim punt que s’ha heretat d’aquesta
pedagogia és del que em qüestiono més coses: Per les experiències en els
centres educatius on he estat , de vegades sembla que l’adult i el infant no
convisquin en mateix entorn, que la interacció entre l’un i l’altre sembla
estar castigada si es prolonga més de dos minuts. L’adult sembla mantenir-se
distant, en un racó , observant als seus infants mentre els infants estan
descobrint l’entorn . A cas no poden extreure re els infants de la interacció
amb el seu educador ? No pot ser aquest qui dona peu a un aprenentatge? S’ha
convertit el educador en horari lectiu en un observador que com a molt es
converteix en mediador dels conflictes? Potser hem acabat passant d’un extrem a
l’altre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada