IDEES CLAU
Proporcionar llibertat als
infants dins d’uns límits marcats per un ambient preparat permetrà el
desenvolupament de l’autonomia personal. D’aquesta manera els nens i nenes segueixen la seva
guia interna, que els dirigeix cap al seu creixement i podran interaccionar amb
el món de manera segura, conèixer-se a si mateixos i les seves limitacions
(saber el que poden i el que no poden fer).
Cal respectar els drets i
llibertats de cada infant, sense deixar de banda el ritme d’aprenentatge de
cadascun d’ells. Per
tant, a aquesta escola Montessori-Palau, dins l’ambient preparat els infants
poden escollir quina activitat volen realitzar, d’un ampli ventall de
possibilitats preparades i accessibles per a tots. Per tant, cada nen o nena
pot seguir els seus propis interessos, curiositats, gustos i necessitats de
saber.
L’observació és clau per a
individualitzar l’aprenentatge i atendre a les necessitats de cada infant. L’observació és la base per conèixer
profundament cada infant en particular. Per tant, el paper del mestre o la
mestra ha de ser d’observador, guia i acompanyant de l’infant, oferint-li una
educació personalitzada. És a dir, que ha d’observar-lo, seguir les seves
manifestacions espontànies i entendre en cada moment què necessita, què li
interessa, com se sent, què li passa, què li aniria millor... Només d’aquesta
manera l’infant arribarà a ser un ésser únic.
1.
Llibertat
2.
Autonomia
3.
Límits
4.
Observació
5.
Guia
i acompanyant
Sempre es funciona per ambients o racons? Es garanteix, així, que els
infants es relacionin entre ells i assoleixin els aprenentatges o correm el
risc que només desenvolupin aquelles àrees que els interessin?
Com s’atén a les necessitats de cada infant i se’ls pot fer de guia i
acompanyant si hi ha molts alumnes en una mateixa aula?
Montessori és una pedagogia que m’interessa molt i li veig molts aspectes
positius. Aquest text m’ha sintetitzat bastant les idees que ja tenia anteriorment
més desendreçades i m’ho ha deixat més clar. Crec que és essencial que en tota
educació s’atenguin a les necessitats i interessos dels infants individualment,
que se’ls ofereixi una atenció individualitzada ja que cadascun és diferent i
no poden aprendre de la mateixa manera ni necessiten les mateixes coses. El més
important de cada persona és la seva personalitat i individualitat i no és just
que a moltes de les escoles tradicionals es limitin aquestes característiques
personals i s’obligui a tots els infants a ser iguals, a aprendre el mateix i
de la mateixa manera. En definitiva, crec que l’educació està obsoleta i que
molts centres haurien, almenys, d’agafar idees i pràctiques de Montessori per
començar a deixar llibertat als nens i nenes i permetre’ls desenvolupar-se sense
limitacions. Ja que aquesta és l’única manera que els infants aconsegueixin
arribar a ser completament autònoms, capaços i competents en un futur.
Adjunto l'enllaç de la pel·lícula de Maria Montessori: Una vida dedicada a los niños. Ja que em va agradar molt i crec que és important veure-la per conèixer com era Montessori i entendre millor els mètodes que aplicava.
https://www.youtube.com/watch?v=lWeeJRL-UoY
Adjunto l'enllaç de la pel·lícula de Maria Montessori: Una vida dedicada a los niños. Ja que em va agradar molt i crec que és important veure-la per conèixer com era Montessori i entendre millor els mètodes que aplicava.
https://www.youtube.com/watch?v=lWeeJRL-UoY
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada